söndag 24 februari 2013

Jaha, snart måndag igen.

SCOOL AS USUAL
Får man strunta i att servera lunch i skolan utan istället säga åt föräldrarna att de ska skicka med "smörgåspacke"? Nej inte vad jag vet.
Men en icke nämnd skola med ett annat land i namnet, tänker visst göra så i veckan fick jag veta av en bekant med barn där... fy skäms icke nämnda skolan, om det nu inte visar sig att Björklund ändrat lagen...då får jag be om ursäkt.

TIDMASKINEN
Ska påbörja ett kul tema i sjuan i morgon - Tidsmaskinen. Svenska och historia. Nu är planeringen klar (ikväll blev den det). Gruper om 4-5 elever som ska ut och resa i det förflutna med uppdraget att skriva reportage om de tider de besöker mm. Hoppas det blir bra.
Allt material finns redan framme, inget långsamt sökande på nätet inte...

"Vi har alla en tidsmaskin, det förgångnas heter minnen, framtidens heter drömmar"
Jeremy Irons rollfigur säger det i filmen Timemachine - tänkvärt.

KRIG
Ska börja med krig i min nya nia. Lite pirigt. Haft ganska kort om tid för att förbereda mig för det.
En akut lösning, men i morgon: föreläsning 1...
Tänker mig fyra föreläsningar med PowerPoint som hjälpmedel
1. Krig i allmänhet - vad är krig och varför krigar vi?
2. Mellankrigstiden
3. Så startar andra världskriget
4. Adof Hitler
Sen blir det väl förmodligen en repa om nazism, en om förintelsen, en om historierevisionismen etc (kommer dock att ta upp även attackerna mot Gaza, Palestina, Israels terror idag, 60 år efteråt...!).
Funderar på att damma av PG, rollspelset som jag skrivit om den gamle nazisten som håller talet till Hitlers, nazismens, diktaturens lov på 2000-talet, för att ge eleverna en möjlighet att besvara, kritisera och trycka till honom med argument (inte hat, hot eller våld..). Ordets makt!
Hur ska vi testa kunskaperna? Förmodligen genom någon form av logg...vi får se...

Inga kommentarer: