söndag 7 februari 2010

resurs?

Elever har pratat om och föreslagit att vi som är två SO-lärare i samma arbetslag kanske borde samsas eller dela på ansvaret för undervisningen i de olika klasserna. Att vi istället för att ha "egna" klasser träffar alla grupperna i undervisning under terminerna. Samkör helt enkelt.

I dagsläget har jag tre av klasserna och min kollega de övriga tre (sen har vi varsin klass utanför arbetslaget, summa 4 grupper). Men visst, om vi slår ihop ämnesområden och undervisning kan vi ju utnyttja de olika sidor som vi två har. Vi är "insnöade" på olika saker och har olika styrkor, likväl som brister...varför inte fördela tiden mer efter vad vi är bra på och samarbeta ännu mer? Jag tror att det skulle komma eleverna till godo eftersom de så fall får lite olika perspektiv och dessutom slipper tröttna på sin (tjatiga:-) lärare. Dessuto blir det inte lika stor grej om en grupp ska byta lärare. De har ju två att välja på...

Jag tror vi ska prova till hösten.

En kul sak... Vi har ett grupprum (fd lilla datasalen) som mest är rörigt och eftersom det inte ligger i anslustning till ett klassrum är det lite vanskligt att sätta elever själva därinne, men vi kom på att man kan göra om det till SO-institution med alla böcker, planscher, färger, bokvagnar och våra arbetsplatser, samt kanske ett fåtal elevarbetsplatser/sammanträdesbord. Egen "kupé" kanske... men vi måste få ok från kollegorna först. Om det bli ok så ska målarfärg och skaparlusta fram... Kan bli riktigt bra. Vi är ju faktiskt ganska trångbodda i våra arbetsrum som det är nu. Att skapa lite mer luft där gynnar alla.

Vi får se vad som sker.

1 kommentar:

Lise-Lotte sa...

Hej, jag är snart klar studie- och yrkesvägledare. Jag har startat en blogg om studier...Välkommen