En praktisk lektion i inte-demokrati:
Vi har strul och kaos på grund av en omorganisation. Eleverna är kritiska såväl som lärare. Elevernas reaktion är starkt kritisk, så även den reaktion man mött hos föräldrar.
Läs mer om debatten på: http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.628955
En flicka från Irak sa till mig: "Du säger alltid att Sverige är ett demokratiskt land, men om det nu är så, varför bryr sig ingen om vad vi tycker?" Vad svarar man på det?
En av lokaltidningarna var på skolan och pratade med ett gäng lärare om de kommande förändringarna (och de sa verkligen det majoriteten tycker) och artikeln kom i tidningen. Vad händer? Jo, personer ur skolledningen börjar ställa frågor om vilka som talat med tidningen... Att efterforska uppgiftslämnare är väl inte tillåtet!? Man kan ju bli upprörd eftersom skolan ska vara en demokratisk värld, med fasta demokratiska principer.
"Management by fear" sa Percy Nilegård, men att det skulle vara min arbetsplats, trodde jag inte...
Suck vad trött man blir.
Rasisten på besök
En rolig dag med niorna... De hade besök av P-G, rasisten som förnekar förintelsen. Fast de blev nästan besvikna på att det var jag som spelade P-G. Jag hade sminkat, snaggat och förberett mig med ett tal byggt på desinformationen som finns på olika rasistiska hemsidor, samt historierevisonistiska argument om förintelsen. Det var nästan obehagligt att stå inför två klasser i strålkastarljuset och agitera för Hitler och mot de överlevandes vittnesmål, men den debatt och de tankar/frågor det väckte gjorde mödan värd.
Vi hade en och en halv timme bearbetning efteråt med många intressanta samtal. Eleverna förberedde sig för att skriva "svarsbrev" till P-G. Intressant är också att det finns ganska många i de två klasserna som har "utomeuropeiskt" ursprung och sannerligen hamnar i skottgluggen om rasisterna får diktera agendan.
Detta var en av de sista delarna av vårt tema krig och fred där vi sett bland annat Pojken i randig pyjamas, Hotell Rwanda, Full Metall Jacket och haft föreläsningar om krigets som metod dess historia och ursprung, folkmord, nazism, andra världskriget som exempel. Nu ska eleverna ägna ett par veckor åt att sammanfatta sina reflektioner, fördjupa sig samt skriva svar till P-G. Ett klart givande arbetsområde i SO och svenska.
JANNE
2 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar