tisdag 16 februari 2010

Framtiden

Jaha, då har vi haft "sittning" med skolchefen angående de kommande föändringarna.
Prata fint är en konst det...

Men lite kejsarens nya kläder är det hela måste jag säga. Den pedagogiska grundidén är tunn, rent av är det så att hela omorganisationens kärna är INTE pedagogiken, barnens bästa eller den trygga skolan. Nej, det verkar vara lokalerna är för stora och nu måste vi hitta vägar att spara in på lokalyta, fast det ska verka som om det är pedagogiskt förankrat.
Friskolorna kommer hit och "stjäl" resurser...men varför väljer man att sätta sina barn i en friskola? Inte för att det är en enastående pedagogisk verksamhet, snarare för att man lovar studiero, diciplin och ordning medan vi "stoltserar" med trångboddhet, väl så livligt och elever som stör osv.

Pedagogiskt är vi i mina ögon många gånger ett bättre alternativ men vi är tandlösa när det gäller ordning i allt för många fall. Visst, det finns verktyg, men används dessa? Nej inte i den utsträckning som man kan önska. Elever med problem ratas eller skickas bort från friskolor medan vi står tvungna att ta emot dem med öppna armar (?). Det är ett feltänk tycker jag. Om en elev valt en friskola måste eleven garanteras skolgång i den valda skolan. Man måste lösa problemen på plats.

Vi [den kommunala skolan] skulle tjäna på att konkurrera mer med kvaliltet och mindre med vårt lull-lull i form av handboll, fotboll, teknik eller vad det nu är för profil man marknadsför. Skola handlar om utbildning och den ska vara BRA.

Fast...jag skulle vilja att min skola erbjöd utbildning som är BÄST helt enkelt.
Drömtanke:
"Vi erbjuder en trygg miljö med undervisning i mindre grupper, många närvarande vuxna och med speciallärare i varje arbetslag. Ämnesövegripande arbete och tematiska studier är viktiga delar av undervisningen.Vi har stans bästa skolmat i restaurangen och idrottshallen är både modern och rymlig. De praktisk-estetiska ämnena ges stort utrymme i vardagen och bild, musik, slöjd, hemkunskap, idrott och teknik är levande undervisning som ger eleverna positiva erfarenheter och låter varje individ utveckla sin egen inre kreativitet. Dessutom så har vi behörig välutbildad och kompetent personal som gör sitt yttersta för att just ditt barn ska lyckas i skolan. Välkommen till Stålforsskolan!"

Jag är klart kritisk till att man (som lokalutredningen förespråkar) skapar fyra stoooora högstadier utan att ha en pedagogisk förankring. Bara namnet på utredningen säger vad det är man har i fokus - lokaler, inte pedagogik!

Jag återkommer i ämnet

Man visst är det intressant att man diskuterar lärares behörighet och kompetens medan man inte skriver en enda rad om rektorernas kompetens eller behörighet...
Management without a clue!?

Min bild av skolan och uppdraget (klicka på bilden för att se tydligare):
Wordle: min vardag - skolan

Inga kommentarer: