onsdag 25 november 2009

Slöjdtankar

På vår skola väljer eleverna trä och metall eller textil.
Om grupperna är fulla blir det lotten som avgör.
Rättvist?
Om en elev som t ex går i åttan vill byta krävs det att en i den andra gruppen också vill byta, om ingen vill kan det inte alltid bli av.
Rättvist?
Om man väljer "fel" i sjuan och ångrar sig så är det alltså i vissa fall kört.
Inte bra!
En annan sak: Tjejer väljer i hög grad textil och killar trä.
Av eget intresse eller av grupptryck?
Behöver inte killar prova textilslöjd och tvärtom?
Kan man lägga ett genusperspektiv på det?
Egentligen skulle det vara öppna dörrar mellan grupperna eftersom man då kunde vandra mellan dem och kombinera olika tekniker från de båda ämnena.

Slöjd (och andra praktiska ämnen) borde vara mer en del av det teoretiska, ämnesövergripande och tematiskt. Undra hur vi kan göra teoretiska ämnen mer praktiska- ja, eller ialla fall kombinera förmågorna bättre?

  • Ska man tvinga alla att prova båda typerna av slöjd?
  • Kan man rotera grupperna?
  • Kan man åldersintegrera och "klassblanda" grupperna?
Slutligen
Måste bara tipsa om ett inlägg som jag tycker är kul: http://christermagister.wordpress.com/2009/11/14/pedagogik-for-farskallar/

2 kommentarer:

Christer sa...

Jag håller med om att de praktiska ämnena borde bakas in i övrigt tema-arbete. Jag skissar på det i kommentarerna till mitt inlägg "We Are Björklunds Robots". Om inte det "är möjligt" så borde i alla fall träslöjd, syslöjd och bild slås ihop till ett ämne med mer öppna dörrar.

P.S. Jag har en ny bild av Lindström uppe också som du kanske finner roande...eller inte...

Janne sa...

Lindströmaren var kul...

Slöjden alltså...
En elev föreslog för vår slöjdlärare att man skulle riva dörren emellan salarna så de kunde gå till båda grupperna efter behov och intresse. Bra idé tycker jag.
Helhet=räkna ut mått och göra ritningen (ma/no/bild), skriva arbetsplan(sv)bygga (slöjd)... allt går...