Vi hade ämneskonferens nyss.
En sak vi pratade om var ämnets status på skolan/i arbetslagen.
Vad kan man avläsa av t ex resursfördelning/gruppindelning, vilka salar som tilldelats (stora grupper i små klassrum?)...?
Uppfattas ämnet "viktigt" om det ges olika möjligheter att t ex hjälpa de svaga eller utmana de starka, om vissa alltid har 30-grupper, medan man automatiskt på schemat har halvklasser/gruppdelning i svenska, engelska, NO och matte "bara för att det är så" osv?
Som jag påpekat tidigare...likvärdiga förhållanden och möjligheter oavsett ämne/lärare, likväl som en resursfördelning efter behov är nåt vi behöver jobba för!
Det spelar allt för stor roll, tror jag, vilken status ämnet och lärarna har i det specifika arbetslaget - ja, vilka är det som styr och lägger ribban...? Det vore kul om man kunde forska på det. Alltså, hur speglar schemaläggning och andra strukturer skillnader i status och maktförhållanden på en skola...och skiljer det sig om t ex en manlig lärare/rektor lägger schemat än om en kvinnlig gör det?
/Ha det, Janne
2 år sedan
2 kommentarer:
Väldigt intressant! Upplever samma sak på min skola... SO:n är dessvärre väldigt styvmoderligt behandlad och skolstrukturen väldigt fix. Det är mycket "det har alltid varit så" och mycket "så har vi aldrig gjort".
Den som säger att det sitter i väggarna (som en del gör) vill jag knäppa till ordentligt, det sitter aldrig i väggarna - det sitter i människorna och organisationen...alltid! /Janne
Skicka en kommentar