tisdag 22 september 2009

Tisdagstankar

I lördags var det dags igen (!)... Ja, eller det var så att jag blev tillfrågad om jag ville komma och "föreläsa" igen för Rädda barnens Allan- och Ellengrupper. Det är ett kul uppdrag. Roligt att få en annan "publik". Mitt uppdrag var att tala om samtal och samlevnadsundervisning. Jag berättade om hur jag brukar göra, delade med mig av erfarenheter och så testade vi en del metoder tillsammans. Det var kul eftersom samtalet/diskussionen kom igång ganska fort. Vi skulle kunna fortsatt länge med det om vi haft tid.

Inför lördagen satt jag några timmar och läste på, slog i böcker och kollade gamla uppgifter mm. Det är uppfriskande och plöstligt inser jag på allvar att jag för första gången INTE har samtal på schemat med min klass. Det är länge sedan jag började med det, men nu satte schemat stopp för det. Det har liksom inte passat, delvis eftersom de har 90 minuter teknik på elevens val. Men jag får använda SO-timmarna till det i forstättningen. Det är ju bra att göra det...

Jag är ju ganska lyckligt lottad och har min egen klass i halvklass en av lektionerna. Det är skönt och då kan man göra annat om man vill. Faktiskt så har vi det bra med resursfördelningen i arbetslaget sedan vi gjorde om schemat. Vid flera av lektionerna med främst sjuorna så är vi två lärare i klassrummet. Det är lättare att arbeta när man inte alltid står ensam med 30. Att få vara två vuxna i klassrummet underlättar på så många plan.
(Det borde vara självklart att man fördelar resurserna över alla ämnen efter behov - som jag skrivit om tidigare - men så är det INTE. Det beror på vad arbetslaget prioriterar och vilka lärare som är starka... Så borde det inte vara, tycker jag.)

Vi ska till att börja med vårt större tema svenska/SO om livsfrågor nästa vecka. På liv och död... Men som vanligt är vardagen fulltecknad så man har haft svårt att sitta ner och planera arbetet alla inblandade lärare. Men utan en gemensam planering så faller det platt...

Vi skulle egentligen dragit igång Europaresan med åttorna. En geografi-tävling med inslag av teknik och annat. Tanken är att eleverna ska "resa" runt i Europa och göra uppdrag i de olika länderna som de besöker. Men det kräver ordentliga förberedelser, så det kanske får vänta ett tag så det blir bra. Uppgiften är ett kul sätt att sporra eleverna eftersom det finns ett tävlingsmoment. Det återkommer jag till.

Inga kommentarer: