Källkritik, viktigt men ack så svårt...men ibland enkelt.
Eleverna i nian har fått diskutera och analysera tre olika sidor som skriver om förintelsen. Inte så krångligt att vara källkritisk om man ska jämföra innehåll, upphovsman/-kvinna, vinkling etc och tittar på artiklar på levande historia, metapedia och nordfront. Eleverna genomskådar, slår upp, kollar källor och länkar, googlar och är källkritiska i sina samtal och det ska bli intressant att läsa deras reflektioner senare.
Det svåra är att hitta vettiga uppgifter som får igång diskussionen och som lockar intresset och samtidigt stimulerar samtal och kritiskt tänkande. Det blir lätt uppgifter som hamnar över huvudet på eleverna, eller som är svåra att koppla till det som skolverket förväntar sig att jag ska bedöma. Fast den svårigheten finns ju oavsett vad vi arbetar med. Hur ska jag bedöma detta och under vilket mål hamnar det. Ibland är det inte helt enkelt.
Resten av våren ska niorna ägna åt sina matriser i SO för att välja de mål som de behöver förstärka eller komplettera för att nå önskade betyg. Lite omväxlande att det är individuellt inte samma för alla... Spännande att skapa målrelaterade enskilda uppgifter för enstaka, eller grupper av, elever.
Sedan länge vet jag ju att det som inte är klart till påsk har en tendens att inte bli av... det bör man hålla i minnet;-)
2 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar