söndag 16 februari 2014

Kloka ord från Glenn

Tack Glenn Hysén. Jag kan inte säga det bättre själv! Måste bara citera slutet på krönikan:

"Jag har försökt att banka in i huvudet på mina fem barn att var dig själv och försök inte vara märkvärdig och racka ner på andra. Bete dig mot kungen som du beter dig mot en uteliggare. Alla är lika värda. Och det går inte att skylla på skolan och lärarna och lägga ansvaret på dem. Lärarna sitter med bakbundna händer. De får inte göra ett skit.
Min exfru Helena har jobbat på en skola. Då var det en liten kille som störde lektionen och hon sa till honom att "nu får du lugna ner dig gubben, du stör lektionen". Då säger han "sug kuk kärringjävel". Sen när man ringer föräldrarna så säger de att så skulle aldrig min lille söte son säga.
Det är föräldrarna som måste börja ta ansvar och de måste börja prata med sina barn.
I dag ska alla ha allting. De ska ha båtar och en massa fräcka grejer och det kostar ju pengar och då måste man jobba. Då är det ingen som bryr sig om ungen. Det är en nyckel runt halsen och sen får ungen göra vad fan han vill. Det är ingen som har koll, ingen som bryr sig och det finns inga regler. Jag tror att det handlar om att folk knappt pratar med varandra längre. Föräldrarna hinner inte prata med sina egna barn. Man skickar ett sms "hur är läget" och får tillbaka "det är jättebra, love you". Men man pratar inte och man lyssnar inte.

Man måste lära sig att lyssna på sina ungar, inte bara tjôta själv. Jag är jävligt bra på att tjôta, men jag har lärt mig att lyssna. Säg så här till dina ungar: Så här gör du inte. Det här är rätt och det här är fel."

Det är ju det som allt handlar om…Att vara föräldrar åt sina barn. Det är mindre jobb att uppfostra från start, än att lära om när de är 15! Det är dags att vi sätter fingret på föräldraansvar…att sluta förvänta sig att samhället, skolan eller soc ska ta ditt ansvar som förälder. Du ska, om du nu lyckats att bli mamma eller pappa, förse ungen med goda förutsättningar att hantera sin omvärld, i motgång och i medgång.

Du ska se till att ditt barn respekterar andra och inte, under några omständigheter, anser det vara ok att kränka andra på grund av handikapp, ursprung, kön eller liknande. Du ska se till att ditt barn ser värdet i att säga tack, varsågod och ursäkta! Du ska lära ditt barn att visa hänsyn, hjälpa den som behöver hjälp och du ska belöna, samtidigt som det måste finnas konsekvenser då barnet gör fel. Med konsekvenser menar jag INTE stryk eller liknande. Jag har verkligen svårt att se hur man kan fortsätta betala dator, julklappar, telefon och spännande semesterresor för ett barn som inte sköter sig i skolan eller som inte gör sitt bästa, eller ens försöker. DU ska ge ditt barn TID, inte pengar, UPPMÄRKSAMHET inte prylar och det är ok att säga NEJ och att ställa krav….Tycker jag i alla fall!

Källa:http://www.expressen.se/gt/kronikorer/glenn-hysen/foraldrar-maste-prata-om-ratt-och-fel/
Läs hela krönikan!

Inga kommentarer: