onsdag 29 januari 2014

Olika världar...

Jag skrev ett brev till min dotters rektor:

Hej Jag har varit med min dotter i skolan idag eftersom det skulle vara utvecklingssamtal efter lunch. De arbetar med bokstaven Ä och skriver i sina tutti-frutti-böcker. Miljön är trevlig och jag upplever att personalen är både kompetent och trevlig. Men jag är inte alls nöjd med fördelningen/tilldelningen av IKT- stöd hos ettorna. Eleverna i klass 1B kunde inte se ett avsnitt av bokstavslandet på sin fina projektor i sitt klassrum, som planerat efter rasten. 
Det var ju utvecklingssamtal så den ENDA laptopen var upptagen av läraren!!??!

Detta togs upp vid föräldramötet och föräldrarna var, precis som jag är nu, inte alls nöjda med det de fick höra. Borde inte fritidspersonalen och lärarna ha tillgång till datorer? Fritidspersonalen kan alltså bara använda de dyrbara projektorerna om de får låna lärarens dator. Sen ser man eleverna på högstadiet dra omkring på sina iLeksaker för tusentals kronor /styck  Känns inte alls bra. 

Någon extra extra laptop till personalen är en obetydlig utgift i hela budgeten om man ser till vad man satsar på iPads mm. Man kan köpa in restaurerade, inte helt nya, men som fungerar bra för en ganska låg kostnad. Som arbetande lärare vet jag vilken hjälp och vilka möjligheter det ger att ha en egen dator eller tillgång till en dator i verksamheten. Självklart ska läraren som har utvecklingssamtal kunna använda dator för dokumentation under eller i anslutning till samtalet, men det ska inte betyda att övriga blir utan. 

Om elevernas ska få en möjlighet att skaffa sig datavana måste ju personalen börja att använda datorer och de möjligheter som finns med tekniken. Så verkar det inte fungera nu. Att det inte finns datorer som personalen kan nyttja känns inte som 2014!

MVH Janne

Jag tycker verkligen att det är under all kritik...
Ja och vad används iPads och elevdatorer till den största delen av tiden?
Inte skolarbete i alla fall...eller...? Sa någon spel, youtube och facebook?

Inga kommentarer: