fredag 11 oktober 2013

Inte måla andras pappfigurer, nu bygger vi egna

Efter två genomförda arbetsområden kan vi, självkritiskt, titta tillbaka och se vad som gått bra och vad som ska eller kan förändras. Styrningen och progressionen är viktig, så även kontinuiteten vad gäller personalen, men nu är personal på väg in för att fylla de vakanser som sugit vår energi. Det kommer att underlätta, eonvis ;-).

Vi skapar nu tydligare ramar för eleverna och för oss lärare genom nytt schema och förändringar av grupper för att ta större hänsyn till elevernas och gruppernas olika förutsättningar, samtidigt som möjligheterna att anpassa bemanning/stöd efter behov ökar. Det är inte så lätt när man inte känner eleverna, inte vet vilka som fungerar ihop etc. Men efter 7 veckor, bara 7 veckor, kan göra de förändringar som behövs just nu, eller som vi anser behövs för att det ska fungera optimalt. Det tar tid att bygga skola...man måste ha is i magen och vara tålmodig, självkritisk och lösningsfokuserad. Den sista förändringen är inte gjord...

Nästa arbetsområde känns lockande. Speciellt som vi själva skapar innehållet istället för att använda någon annans "mall". Med utgångspunkt i det givna temat, de utvalda målen och det givna centrala innehållet har vi skapat Rävlunda Kommun. Ett temaarbete som inleds med teori och ganska enskilt strukturerat arbete för att samla fakta och förståelse för ämnena, för att sedan övergå i ett storyline-inspirerat arbete med familjerna Dahl, Mäki-Nilsson, Engström, Petrovic mfl. i lilla Rävlunda kommun. Eleverna får gruppvis familjer som de ska följa och utveckla.

Varje arbetsdag i andra delen av arbetet börjar om att de får ett händelsekort i brevlådan. De ska helt enkelt "spela dem". I händelsekorten får de uppdrag eller problem som ska lösas. Uppdrag som startar i en vardaglig händelse. Ett barns hemläxa, ett samtal vid frukostbordet, en artikel i Rävlunda Tidning eller liknande. De ska göra en budget för familjen, inreda TV-rummet efter en lottvinst, undersöka välfärdstjänster (låter svårare än vad det är...), ta emot utbyteselever från USA, resa på semester mm. Men alla händelser är inte klara än, så vi får se vad de ska utsättas för ;-) Kanske rasar bron till Rävlunda och de blir isolerade...vad ska man göra då? Stort fokus på samhällskunskap, matte och bild än så länge. Även hemkunskap med privatekonomi ges stort utrymme.

Slutsatsen som jag dragit (återigen) är att man måste börja där eleverna är trygga. För det är verkligen tydligt hur svårt en del elever har att samverka. Med ännu tydligare ramar och stegvis progression i uppgifterna, tydligare start och stop etc. så kan man träna dem sakta men säkert i "små utflykter" av samarbete/grupparbete. Det pedagogiska ansvaret vilar alltid i mina händer som lärare, inte i elevernas förra skolas, elevernas egen kunskap eller gruppens samlade förmåga. Nej, det är jag som ska handleda och hjälpa dem mot målen. Anpassa och utmana. Det är ju det som är grejen...

Skönt att få full styrka äntligen... Yes we can!

Inga kommentarer: