onsdag 25 september 2013

..ibland så flyter det bara...

I dag är det en bra dag. Elever som tidigare varit motsträviga och ovilliga arbetar med sina arbetsuppgifter. Flitens lampa lyser i mina två basgruppsrum. De drygt 20 eleverna håller på med matte (fyra studiegrupper om 4-6 elever). Framförallt arbetar de med sina wellpapp-figurer (vita huset, Empire state building etc.) där det ska beräknas volym, omkrets, area och skala...

När det flyter och man har tydlighet så fungerar det bra. Men om man inte har tydlighet så upplever eleverna det som "flummigt". Det fungerar bättre att börja arbetspassen med att styra in dem på vissa uppgifter och med översikten utdelad så vet de bättre vad och hur de ska arbeta.

Det är ganska mycket som ska göras, men i vanliga fall gör de ju olika saker i alla ämnen, nu har allt samma mål, tid och tema. Fast det är inte en barnlek att starta en  ny skola. Många saker som ska klaffa. Bara att få schema och lärare kompatibla med lektioner och behov tar sin tid. Ja, och hur ska vi formulera uppgifterna på bästa sätt så att alla kan förklara dem? Det finns många frågor som vi hittar svaren till hela tiden. Men det känns bra att gå i frontlinjen...

Inga kommentarer: