Inför hösten börjar vi samtala om eventuella tema-idéer eller möjligheter. Inte bara för att vi ansökt om ett Comenius-projekt med tema vardagsliv, tonårsliv som ska genomföras med videodagböcker, bloggar mm. Rent allmänt så är ju ämnesövergripande studier roligare och mer givande/utvecklande för både lärare och elever.
Vi spånade (ja, verkligen spånade) om att man skulle kunna köra tema om vad som helst och få det att fungera och dessutom passa in i mål och kursplaner. Vi tog ur luften tema Pirater utifrån Pirates of the Carribean och hamnade i möjligheten att göra en musical med pirat-tema på engelska. Det skulle kunna gå... Man kan arbeta med pirater och sjöfart, upptäckarna och krig i ett historiskt perspektiv och sedan kommer teknik/slöjd in i att skapa scener och kulisser, i musiken ska de ju lära sig spela vissa låtar och där har jag redan kollat med musiklärarna att det skulle vara möjligt att använda musikalens tema istället för de låtar de använder nu.
Alltså; gott om möjligheter att skapa en musikal och arbeta med Pirater...Yes we can!
En annan tanke jag har är att arbeta med matte och logik som tema. Presentera matematik och redovisa matematiska principer på olika sätt. Power Point, filmer och affischer. Allt för att sätta fokus på mattens principer och lusten att lösa problem. Vi kan ju måla Pytagoras sats eller arkimedes princip, presentera Pi eller visa hur man beräknar area, volym, omkrets och liknande på väggarna, bara snacka matte och räkna på allt som rör sig. Varför inte? Jag tror till exempel att en instruktionsfilm om kort division eller uppställning av addition skulle vara ganska givande för eleverna att sätta tänderna i. Det ska ju kunna vara mer än traditionella Egypten, Romarriket eller andra världskriget på affischerna i klassrummet... Allt ska kunna presenteras och visualiseras.
Jag vill sätta fokus på HUR snarare än på svaren eller resultaten. Matte-tema-vecka ska jag verka för;-) Of course we can!;-)
2 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar