onsdag 21 september 2011

Onsdag i regnet

Börjar klarna, inte på himlen i alla fall...

Kommer tillbaka till skolan den 10 oktober. Tillbaka till "gamla skolan" och till ett nytt arbetslag (troligen) men med tanke på att jag redan börjat bolla idéer med en av mina gamla kollegor från arbetslag C där vi ska kunna samarbeta över arbetslagsgränserna, så är jag rätt nöjd - I alla fall med placeringen.

Sen finns det andra saker som ska falla på plats, men det löser sig väl.

Har börjat läsa religionssociologi vid Umeå universitet på distans. Det var lite knepigt i början att läsa facklitteratur på engelska, men man kommer snart in i det. Läser om nya religiösa rörelser just nu. Ska bli ett PM. Lite annat perspektiv i detta än vad man hade när jag läste religion B. Klart mer objektivt och mindre fokus på sekter och hjärntvätt. Fast lite svårt att hinna med att läsa när det är efter läggdags som det är lugnt hemma. Men 3000 sidor och 6 PM verkar lite som att bestiga ett berg:-)

Inlägg i lönedebatten: Skolor verkar ha svårt att hantera individuell lönesättning. Varför då? Är utrymmet minimalt att ge olika eller är det andra saker som styr. Både och. Men man verkar placera in personalen i fack med olika summor, utan att verkligen se varje lärare utifrån den enskildes specifika kompetens eller arbetssätt. Därför blir det svårt att föra resonemang om vad man anser att man är "värd" osv. Det spelar ingen roll typ, man är redan "lagd på en hylla" märkt med 150:-, 350:- eller 550:-. Sen är det nog sagt om det... Det är inte bra. Eller har jag fel?

Inga kommentarer: