söndag 19 juni 2011

Boktips

Jag har läst en del böcker i vår och tänkte skriva några rader om dem.

Björn Ranelid, Kniven i hjärtat.
En skum bok, tyckte jag i början i alla fall. Kanske beror det på att han skriver så "flummigt" och jag tycker det blir lite svävande och oprecist. Fast boken är värd att läsa och den har ett budskap. Den handlar om en man som sitter i fängelse för mord och man får följa honom och hans son i deras "besök på fängelset-relation" med återblickar. Man får komma bakom brottet och se människan och ödet. För det är ett speciellt öde bakom varje dömd brottsling. Inga enkla svar eller generella sanningar, men väcker många tankar om oss människor.

Mari Jungstedt, Den du inte ser.
En morddeckare som man läser ganska snabbt, men som är rätt bra. Jag blev sugen på att besöka Gotland när jag läste den. Det verkar så idylliskt, trots morden;-)

Khaled Hosseini, Tusen strålande solar.
En av de bättre och mer omskakande böcker jag läst på länge. Man får följa Miriam och hennes påtvingade man i en våldsam relation. Den andra hustruns intåg i familjen, konflikten mellan Miriam och Laila som utvecklar sig till vänskap. Mannen -Rashid- som manifesterar sin manlighet genom att förtrycka sina kvinnor. "Endera dagen tvingar du mig att slå ihjäl dig!" säger han vid ett tillfälle till Laila efter att han gett henne ordentligt med stryk. Fy fan för män, ja i alla fall de som använder våld och som begränsar kvinnors rättigheter och liv. Vardagen för kvinnorna i Afganistan är inte enkel. Vad är det för fel på män....?

Marcus Lutherman, El Choco, svenske i Bolivias mest ökända fängelse.
En bok om den 27-årige Jonas Andersson från Kungälv som i ett desperat försök att bli av med sina skulder försöker smuggla tre kilo kokain men misslyckas och hamnar i det ökända fängelset El penal de San Pedro. En personlig och gripande historia om hans bakgrund, mötet med kärleken i Boliva och vardagen i fängelset. En grym och svart värld där han lyckas överleva och skaffa familj. Kanske inte den mest välskrivna boken jag läst, men den var enormt fachinerande och det var svårt att sluta läsa.

Jens Lapidus, Snabba cash.
Man får följa en "vanlig" kille som tar sig in i den fina världen runt Stureplan och som dras in i kriminalitet på grund av behovet av snabba pengar. beskriver ganska bra en annorlunda vardag med risker och miljöer som vi vanliga helst undviker eller inte låtsas om. En bok med högt tempo och realistiskt våld. En rätt så bra bok - kanske inte så himlastormande som en del recensenter menat, men läsvärd.

Sandra gregory, Glöm att ni har en dotter.
En bok om Sandra som är så dum att hon går med på att smuggla en mindre mängd heroin, men som åker fast och får 25 års fängelse i Thailand. Hon beskriver sin uppväxt och hur det gick till när hon tog chansen att tjäna £1000 som hon behövde för att kunna flyga hem. Ännu en bok med fängelsetema som strävar efter att ge en personlig dimension av den dömde brottslingen. Straffet i Thailand är en sida, den delen som hon avtjänar i Storbritannien verkar nästen värre. Human inställnig till kriminalvård? Jag läste den i ett sträck mer eller mindre och jag rekomenderar den varmt.

Läs mer...

Inga kommentarer: