tisdag 31 augusti 2010

Nä nu djävlar...

"Däremot skulle hon gärna ta bort erbjudandet om 15-timmarsplats på förskolan för äldre syskon till föräldralediga. -Jag förstå inte människor som skaffar barn och inte vill vara med dem. När jag och min sambo bildar familj ska de inte vara på förskola eller fritids. Någon av oss får vara hemma med barnet."
Emelie Pilthammar, 27 år (M) i Lärartidningen #12.

Jag blir faktiskt riktigt irriterad över den överlägsna och nedlåtande attityden mot mig och andra föräldrar.

Vaddå "inte vill vara med dem"?
Min dotter har 15-timmarsplats nu eftersom min sambo är hemma med andra barnet. Det är ju för hennes egen skull, för att hon ska få stimulans och träffa kompisarna (som ALLA går på hennes dagis). Utan dagis skulle hon vara ensam på gatan, vilket innebär att hon ska konkurrera om uppmärksamheten med en 3 veckor gammal baby som ammar och tar väldigt stor del av mammas uppmärksamhet och tid. Dessutom är det inte alla mammor som kan leva som vanligt (och kanske börja träna och springa maraton) tre veckor efter förlossningen, det är ju liksom en ganska ordentligt slitsam händelse som gör att man inte har energi att direkt gödsla med. Sliten och trött, typ ja... Att då ge syskonen möjlighet att få utlopp för sin energi och skaparlusta på förskolan under några timmar är väldigt bra.

Att lämna barnen på förskolan eller fritids är ju faktiskt motsatsen till att inte bry sig, det är ju pedagogiskt och meningsfullt för barn att vistas i en miljö med proffsiga vuxna som har ork och tid (+kunskap) om hur man utmanar, uppmuntrar och utbildar små barn inför skolan och vuxenlivet i ett sammanhang tillsammans med andra barn.

Att skuldbelägga och nervärdera föräldrar som använder barnomsorg och få det att verka som om man inte bryr sig om barnen är rent idiotiskt! Fast tyvärr inte så ovanligt med den attityden från den delen av den politiska skalan...

Man kanske ska undervisa sina barn hemma istället för att gå i grundskolan eftersom man inte ska lämna bort dem om man skaffat dem...? *ironi*

Suck!

Förresten så längtar jag efter att det ska bli min tur att vara föräldraledig och då ska dottern få vara 15 timmar på förskolan ändå, för hon älskar sitt "dagis" och sina kompisar som hon har där. Vi ska umgås och göra roliga saker ändå. "Inte vill vara med dem", vilket trams!

2 kommentarer:

magisterlollo sa...

Ruskigt. Personen som skriver detta kan knappast vara pedagog. Som pedagog vet man bättre; att barn behöver stimulans i barngrupp under sin utveckling, inte bara sitta hemma på kammarn. Det svenska samhället är faktikst uppbyggt kring att vi ska kunna ha våra barn på dagis, och det är ett bra system. Dålig stil att yttrycka sig på det sättet.

Janne sa...

Tro det eller ej, men hon är lärare...

http://lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2010/08/26/blir-yngsta-lararen