torsdag 5 augusti 2010

Äntligen skolstart...



I måndags gjorde jag första dagen för terminen. Det var med viss förväntan som jag åkte ner till våra nya skollokaler Faktoriet, men det blev en liten besvikelse eftersom hela stället såg ut som "billiga Uffes begagnade möbler och prylar" eller något i den stilen. Precis fullt med möbler och kartonger. Det som man trodde skulle vara i ordning var inte det, t ex målning, fikarum, hyllor och arbetsplatser. Det vara bara att börja plocka själv. Fram med borrmaskin, skruvdragare och vara sin egen lyckas dräng...
Eftersom jag av vissa personliga skäl ska vara ledig i tio dagar från och med onsdag nästa vecka (dottern ska få syskon) så var det viktigt att komma dit och packa upp kartonger och ordna en arbetsplats. Vi har varit ett par stycken som börjat plocka och sortera i röran. Flyttgubbar(-killar) har burit undan det som burits upp eftersom man skickat dit alldeles för mycket grejer. Ska bli intressant att se hur det artar sig när jag är borta...

2 kommentarer:

Lollo sa...

Jag känner igen det där. Allt ska man göra själv, från möbelskötsel till städning och putsning. Lite av läraryrkets charm! :)

Och du! Grattis till ungen!! Får du inte nog nu när du har ungar både i skolan och hemma? =)

Ha det!

Janne sa...

Lärare är att kunna allt...verkligen allt.
Men ibland är det galet:
I vilken annan bransch...
...handlar personalen arbetsmaterial med egna pengar?
... förväntas man arbeta gratis för kundernas skull?
...ifrågasätts man ständigt av politiker i deras jakt på billiga poäng från okunniga massor som tror skolan ser ut som 1979?
:-)

Förresten så är ungarna hemma roligare och ibland är stora tjejen både smartare och mer väluppfostrad än en del elever:-)

Om jag jobbade på förskolan vore det nog svårare att känna motivation på jobbet om man gjorde samma sak hemma, men nu är åldersskillnaden så stor ändå.