torsdag 28 januari 2010

undervisning just nu...

Vardagsreflektioner:
Vi har börjat arbeta med Krig och fred i våra nior. Första uppgiften var att se och reagera kring filmen "Pojken i randig pyjamas". Jag såg den själv hemma härom kvällen. Vilken film - se den! Eleverna reflekterar och reagerar först i grupper sedan skriver de om sina tankar i sin "uppsats". Nu blir det under de kommande veckorna ett antal föreläsningar om; krig i allmänhet, folkmord, nazism, andra världskriget, historierevisionism, krigets historia och konflikter i världen under de senaste 100 åren (ungefär) mm . Vi ska även ha ett "besök" av en rasist som ska hålla tal, vilket kan bli intressant. Eleverna ska få bemöta "rasistens" argument i ett svarsbrev. Det var mycket intressant förra gången vi gjorde det.

Mina åttor arbetar med religion - nästan ett av de roligaste arbetsområdena jag håller på med. Det har jag valt att kalla "Hej Gud, varför finns det religioner?" och vi försöker förstå varför det finns religioner och vad de spelar för roll för människor. Den här veckán har eleverna i mindre grupper skapa sin egen religion. De diskuterar religionens innehåll, levnadsregler, mål, dyrkan och riter mm. Klart intressant att lyssna på. I morgon är det avslutning på det.

Jag måste verkligen tacka PG Hallberg och Barbro Biström på Umeå Universitet för att de sådde frön i mig omkring hur man kan arbeta med religion: TACK! (PG var nog en av de lärare som påverkade mig mest under min utbildning.)

Inga kommentarer: