torsdag 27 augusti 2009

Fortfarande skitförbannad

Idag satt vi och försökte ordna med resursfördelningen i arbetslaget. Som att slåss mot väderkvarnar, rena DonQuihote-sysselsättningen...

Vi kallade upp rektor i tisdags för ett samtal och fick instruktionerna att naturligtvis ska vi fördela om resurser även för SO osv. Sen så fick vi 3 timmar extra att fördela tack vare en rockad av lärare. TOPPEN STORT TACK, men det går ju knappt att klämma in något nu när schemat ligger som det gör. Varken salar eller lärare finns att tillgå - så det blir till att tigga med mössan i hand från de mer "värdefulla ämnena" om man kan få en liten resurstimme på nåder. SUCK. Därav titeln: Fortfarande skitförbannad...

God vilja från flera håll, men verkligheten sätter sjuka gränser. Dags att ändra verkligheten...

Tur att jag ändå arbetar i ett arbetslag där man kan tänka sig fördela tid och att där flertalet anser att alla ämnen är lika viktiga.

I morgon ska jag ge mig på att göra ett förslag för arbetslagets klasser och lärare. Det är ju enda sättet att bryta upp ramarna för att kunna hitta lösningar. Alltså: ändra verkligheten...
Jag ger mig inte - resurser ska fördelas efter behov inte efter vad som står på schemat! Det får väl ta hela helgen då...

Just nu sitter jag och väntar på ett föräldramöte som ska börja på Djurgårdsskolan i Eskilstuna. Jag är inbjuden för att informera om ÖPP som man arbetar med i klasserna här.
Jag var här igår och hade info med en annan grupp föräldrar. Det är lite pirrigt att prata med okända föräldrar, med eleverna är inget problem, men vuxna känns lite annars [som man säger i Norrbotten :-)]

Nyfiken på ÖPP?
Kolla in: http://www.orebro.se/opp det är jättebra hela grejen, det verkar ju fungera och i min klass har föräldrarna tagit till sig det med öppna armar. Om inte annat så skapar det goda samtal på föräldramötena.
Ha det!/Janne

Inga kommentarer: