söndag 19 april 2009

Svaga elever?

Läste ett mycket tänkvärt inlägg hos på http://opedagogen.blogspot.com/.
Jag kan inte annat än instämma.
Öpedagogen skriver:

"Läser i dagens DN om det tionde skolåret som ska testas i Stockholm. I texten står "... svaga elever". Jag hakar upp mig på formuleringen. Svaga elever? Kan de inte lyfta saker eller vad menar man? Det finns inga svaga elever i den svenska skolan!! I den svenska skolan går elever som arbetar utefter de förutsättningar de har, just här och nu. Det är pedagogens uppgift att möta eleven där han/hon är. Om eleven sedan inte når de uppsatta målen, är det då eleven eller vi som ska stå ansvariga för det? Jag anser att det är vi. Vi har ett uppdrag att få eleverna genom grundskolan med betyget Godkänt. "

Mitt i prick - kan det sägas tillräckligt många gånger?

Jag brukar fundera på alla dessa diagnoser och åtgärdspsogram som vi hanterar i skolan, är de inte egentligen mer underkännanden av skolmiljön?
Hur många elever har man inte skrivit i åtgärdsprogram eller IUP att de bör få möjlighet att sitta enskilt eller i mindre grupp, använda Mp3-spelare för att få lugn och ro osv.
Flera gånger om är det arbetsmiljön som skapar problemen, inte eleverna egentligen.
Men det tråkiga är att det är svårt att sitta enskilt med 30 elever i klassrummet...
Dags att skriva ÅP för skolmiljön kanske?

/Janne

3 kommentarer:

Anonym sa...

Läs gärna Anne-Marie Körlings bok "Kiwimetoden". Där redogör hon för hur hon arbetar med en hel klass men ändå har individuell undervisning, gruppundervisning och helklassundervisning under skoldagen. Det går... Läs gärna boken, finns på Bonniers förlag och hemma i min bokhylla ;D

annemarie sa...

Hej Janne, är här och läser... blir nyfiken. Anne-marie

annemarie sa...

Fel adress för återkoppling...här kan du klicka.. A-M