tisdag 3 mars 2009

Blodad tand?

Jaha, det gick nog ganska bra i söndags.
Det var roligt, även om jag blev lite förvirrad av att inte riktigt veta innan vad de egentligen förväntade sig av mig. Dessutom var de som skulle lyssna äldre än jag trott. Men det gick nog (?) bra. Fick ett uppskattande sms efteråt iaf.
Jag pratade om mina erfarenheter av samtal och samlevnadsundervisning och de fick testa några grejer och se lite autentiska elevfrågor som jag sparat. Vi läste bland annat en i mina ögon ganska dum insändare ur DN som vill undanta alla från sexundervisning (som om det är så vi arbetar...). Jag tänkte att om de ska ut och snacka samlevnad med ungdomar så kan det vara bra att ha argument om varför det är bra och om hur man ska eller bör göra.
Något som verkligen fick mig att haja till var det jag fick höra i det samtalet. En kille berättade att han haft ett riktigt "pervo" under samlevnadsundervisningen. Han hade tagit med sig "kroppsvätskor" och visat upp. En annan fick skriva uppsats på det inte så lite privata temat: Så vill jag bli av med oskulden! Jag bävar, är det så det går till?
Visst kunde man i sin oerfarna välvilja när man var ny lärare ha svårt att sätta gränsen mellan personligt och privat, men inte så grovt. Vad ska vi tvinga eleverna till att dela med sig av?
Ska ens högst personliga tankar om första samlaget betygssättas? Hemska tanke!

Hur som helst, kul att göra nåt annat med en annan publik (som är intresserad och smart...) och jag gör det gärna fler gånger.
/Ha det!

Inga kommentarer: