torsdag 26 februari 2009

Första uppdraget

Jag har sedan ett tag tillbaka funderat på om man skulle kunna ha något att ge som föreläsare. Kanske för att vi i arbetslaget har haft ett mycket lyckat utvecklingsarbete under åren. Tack vare det har ju mina egna idéer och metoder inom undervisning mognat och liksom hittat form. Jag tror verkligen på den kunskapssyn och det arbetssätt som vi tillämpar, kanske mest på tänket omkring ämnesval och metod. Skulle man kunna dela med sig av det?
Ofta hör man talas om skolor som skulle behöva komma igång med förändringsarbete, skolor där gamla ramar och gammalt tänk fortfarande regerar. Skulle man kunna bidra till den förärdringen har jag alltså funderat, men det har aldrig varit tal om att göra något utanför skolan. Förrän nu, men inte som jag själv tänkt mig.
En gammal elev tog i veckan kontakt och undrade om jag kunde komma och föreläsa för en grupp blivande handledare inom ett samlevnadsprojekt inom Rädda barnen. Han gick i en av mina klasser där vi hade ett större sex och samlevnadstema. (Roligt att bli ihågkommen.)
Så nu går jag och slipar på vad vi ska göra och vad jag ska prata om. Det blir inte, min vana trogen, en envägskommunikation där jag föreläser och ger "facit". Nej, istället ska jag arbeta med gruppövningar och skapa utrymme för diskussion och tankar hos dem som de sedan har nytta av. Lite som vi jobbar med eleverna faktiskt. Det ska bli av nu på söndag. /Janne

5 kommentarer:

Anonym sa...

VAd roligt att du ska iväg och föreläsa om din arbetsvardag! Det är skönt när någon utifrån ser det arbete som man själv ibland inte riktigt får syn på. Lycka till!!

Anonym sa...

Hej Janne, kunde inte hitta nånstans att kontakta dig, så du får väl läsa och sen radera detta. :)

Jag skulle vilja tipsa om och få åsikter om detta och om du ville inhämta läsarnas åsikter genom att skriva om det skulle det vara både intressant och uppskattat.

Mina kontaktuppgifter finns i gruppen, hör gärna av dig om du skriver nåt eller vill vara med på något sätt.
Mvh David

Kärnämnet "personlig utveckling och förståelse"
http://www.facebook.com/group.php?gid=52709042249

Janne sa...

HEJ öpedagogen, det stämmer. Att berätta om det jag gör varje dag utan att tänka så mycket om fick mig att tänka lite mer och faktisk uppskatta och värdera det arbete vi lägger ner i skolan lite till. Jag skulle gärna göra mer sånt. Efter 11 år i ett progressivt, positivt och aktivt arbetslag har man en del att dela med sig av tror jag. /Janne

Janne sa...

David, jag saknar Facebook-användare och är tyvärr lite skeptisk till att skaffa en.
Har därför svårt att vara med i din grupp. Fast jag skriver här och man kan alltid kommunicera via bloggen. /janne

Anonym sa...

Hej Janne,
du missförstod mig visst där på något vis. ;)

Hade du ägnat uppmärksamhet åt vad jag bad om hade du sett att jag varken bett dig om att bli medlem i gruppen eller på facebook.

Vad jag skrev var att jag skulle vilja tipsa om och få åsikter på mitt förslag som man ser om man följer länken jag skickade med(inloggning är ej nödvändigt, i så fall skulle jag givetvis lagt ut informationen på annat sätt så alla kunde se den).

Och om du vill inhämta läsarnas åsikter genom att skriva om och länka till förslaget skulle det som sagt vara både intressant och uppskattat, både av mig och sannolikt också av flera av dina läsare.

Om de som har möjligheten bara orkade hjälpa att sprida detta (redaktörer, bloggare, politiker, vanligt folk osv) så skulle det i förlängningen kunna hindra hundratusentals barn och vuxna från att råka illa ut, men få bryr sig om andra tyvärr.

Men du är inte ensam om att säga nej utan att ens kolla vad det rör sig om.

Mvh David

PS.
Om du svarar får du gärna svara till min mailadress som finns på informatisonssidan eftersom jag inte har tidsresurser att kolla efter svar på olika platser på för varje person jag kommunicerar med om detta. Det är ca 100-200 som jag bett om hjälp hittills varav väldigt få ens orkat sätta sig in i förslaget vilket tar 5 minuter så att surfa omkring och leta svar skulle vara lite ineffektivt.

Hittade detta svaret för att jag googlade ämnet för att se om någon mot förmodan skrivit om det.