Hur kan det komma sig att elever upplever att gymnasiet är ett steg tillbaka, inte ett steg framåt i utvecklingen? Jag har vid flera tillfällen fått höra av gamla elever (och av kollegor som fått höra samma sak) att "Det vi gör på gymnasiet har vi redan gjort" eller att "Det var mer utmanande och fler diskussioner på högstadiet".
Borde inte gymnasiet vara trappsteget uppåt mellan högstadiet och universitetet, inte ett steg snett neråt? Utmanar vi våra elever mer och mer, eller?
Hur det än är så borde kontakten och "samkörningen" mellan de olika skolformerna vara bättre. Hur mycket vet t ex vi på högstadiet om vad som sker på mellanstadiet?
Inte så mycket, men vi tycker en hel del om vad de gör och inte gör med utgångspunkt i vad eleverna presterar och lever upp till (eller inte lever upp till...).
Helhetsbild, ett ord som saknas, tyvärr...
/Ha det! Janne
2 år sedan
1 kommentar:
...intressant, kul läsning.. Jag har bokmärkt din blogg.. Kika gärna in hos mig ifall du känner för det också..
Kul initiativ med insamlingen.
Hälsa alla.
Skicka en kommentar