torsdag 9 juni 2016

Då kommer sommaren och niorna går ut

Avslutningstalet till niorna som jag stretat med i tre år nu...


Avslutningstal för niorna

Jag läste en bok av en man som dog i cancer för några år sen och då fastnade några rader. Med utgångspunkt i Kristian Gidlunds ord skrev jag då detta tal.

Han skrev
”Mina hjältar kan inte flyga, inte skjuta spindelnät. Mina hjältar har inga superkrafter. Mina hjältar sliter på stålverk och fabriksgolv, inom vård och omsorg. Mina hjältar kämpar hårt för sina lönekuvert. Mina hjältar får landet att fungera.”

Ja, precis så tänkte jag. Vilka är mina hjältar?

Jo…

Mina hjältar vill läsa på universitet och bli jurister, ingenjörer eller lärare, de ska gå på gymnasiet och bli ena jävlar på att rensa avlopp, dra el eller reparera motorer.

Mina hjältar tar jobb på Parken Zoo och McDonald’s eller så tar de hand om människorna på ålderdomshem och dagis.

Mina hjältar står upp för och tar hand om sina vänner och medmänniskor.
De står varje dag upp för allas lika värde
och de säger ifrån till sexism och rasism, oavsett var den dyker upp.

Mina hjältar är som Bamse, snälla och omtänksamma.

Mina hjältar ställer sig upp på bussen
och ger den gamla gubben (som kan vara jag) sin plats.

Mina hjältar använder inte våld
och de skämtar inte på andras bekostnad.
För i mina hjältars ögon är alla lika värda.

Mina hjältar tror inte på rykten och ogrundat skvaller på sociala medier,
eftersom de har lärt sig källkritik.
De vågar ifrågasätta och säga ifrån, helt enkelt.

Mina hjältar gör sitt bästa i alla lägen
och när det av olika skäl går dåligt
så spottar de i nävarna och tar nya tag.
De gör om och gör rätt, när viljan och kraften kommer åter.

Mina hjältar vet värdet av att dela med sig och ger gärna pengar till Rädda barnen.
De säger hej flykting och välkommen hit! till dem som flytt krig och förtryck.
De ställer upp.

Mina hjältar kan göra stora saker,
men också små.
Som att använda papperskorgar och återvinna sina sopor ;-)
ta av sig sina skor inomhus…eller sitta som folk i soffrummet.

Mina hjältar minns oss som ville dem väl
Och kommer att hälsa på eller höra av sig på ett eller annat sätt.

Mina hjältar kommer ihåg det som vi lärde oss om mänskliga rättigheter,
om jämställdhet och fördomar.
Ja, de minns för alltid tjatet om allas lika värde.

Mina hjältar vet vad som krävs i en demokrati
och de kommer att göra sitt för att vara en del av den.
Flera av mina hjältar kommer att rösta 2018
och förhoppningsvis komma ihåg en del av det vi lärt oss.

Mina hjältar har mål som är rimliga och de gör allt de kan för att nå dem.

Mina hjältar sitter just nu i matsalen och har avslutningsmiddag.
Några med tårar andra med lättnad,
men oavsett – tjejer och killar – ni är VÅRA hjältar. 

Och kom ihåg:

Var inte osynlig,
tig inte,
våga vara dig själv
och var stolt över den du är
oavsett vem du blir kär i,
vilket jobb du skaffar dig.
hur mycket pengar du tjänar,
eller hur du ser ut.

Ta vara på livet
och ta för dig av de möjligheter som finns.

Ha ett underbart liv!
VI kommer att sakna er!




Inga kommentarer: