måndag 8 april 2013

Lotterier?



Gymnasielärare skriver om lönelotteriet

Well said!

Ett litet klipp:

"Efter ett års väntan var det dags för lärarna att få ny lön. Dagen föregicks av medarbetarsamtal då chefen desperat försökte ge sken av att veta vad jag gör. Att ingen chef besökt mina lektioner eller talat med mig om undervisning under ett helt år spelar ingen roll. Under en timme sammanfattar jag ett års arbete och går därifrån med en klapp på axeln, lovord om hur bra jag är och uppmaningen att kämpa på."

Det är intressant att klappen på axeln och lovorden inte går att handla för, varken en ny cykel eller frukostfrallor... Men det är ändå det som man ska hålla tillgodo med.

Rättvisa och rimliga löner förutsätter att den som sätter lönen har kunskap om vad respektive lärare har för kompetens, uppgifter, förmågor etc. Som vid betygssättning. Det behövs regelbunden kontakt, dialog och utvärdering av och med en elev för att sätta betyg. Jag kan inte grunda betyget på vad jag tycker eller vad andra säger om eleven.

Ja, det är rimligt med vissa löneskillnader, men utifrån tydliga kriterier, förväntningar, kompetenser eller förmågor. Inte subjektiva tyckanden. Mellan två lärare med likvärdig utbildning, tid i arbetet och arbetsbörda/-uppgifter borde det inte vara 3000-5000 i löneskillnad. I så fall ska det ju finnas tydliga kriterier vad det grundas på, samtidigt som det ska vara tydligt vad som krävs av den lägst betalde för att avancera i lön. Är det fortbildning, formell kompetens eller andra arbetsmetoder som krävs, ok då kan man göra något åt det. Men om man inte får veta vad som krävs blir det godtyckligt.

Om man inte vet var man ska är det svårt att resa...

Inga kommentarer: