måndag 22 april 2013

Geografi - tankar om undervisningen


Hur utvecklar vi undervisningen och gör den mer problembaserad?
Med tanke på elevernas kommentarer och upplevelser i samband med nationella provet inser jag att geografiundervisningen kan och behöver utvecklas.

Men hur gör vi det? Jag skulle vilja använda tid av fortbildningen för oss i arbetslaget för att utveckla och förbättra undervisning och arbetssätt i geografi. Kanske kan vi dela mer med varandra och tvinga oss till fler gemensamma arbetsområden istället för att som idag köra på i egen klass... Det är en retorisk fråga eftersom jag tror att vi blir bättre tillsammans. Det finns verkligen ett värde i att samköra och dela med av de olika kompetenser som finns.
Hur skapar vi mer utredande än repeterande uppgifter? Funderingar:

Vi kanske behöver arbeta med att tolka kartor och dess fakta snarare än att lära sig städer och länder. Som i nationella provet. Använda karta för plattektonik för att utreda varför det finns berg och var de ligger inte bara att... Mycket bra uppgift. Att söka samband är smart. Som i nationella provet del ett. Sambandet mellan HDI och tillgång på vatten var bra. Vi kan använda Gapminder mer som underlag. Hu ser utvecklingen ut i olika delar av världen? Exempelvis jämföra tre länder på olika platser utifrån flera olika data. Exempelvis: läskunnighet, arbetsliv, befolkning, HDI, BNP etc. Klart bättre än att göra en turistbroschyr eller skriva fakta om ett land, som eleverna ofta föredrar. Men då saknas det utredande och tolkande inslaget.
Fler uppgifter med tydliga jämförelser mellan exempelvis den kända miljön; Sverige, och andra länder eller miljöer. Kartan kan ju användas mer även i samhällskunskap eller historia, likväl som i religion. Handlar väl bara om att hitta bra strukturer och uppslag för hur man ska göra det.
Kan vi använda tiden flera arbetslag tillsammans?

Förmodligen är det geografi som är det ämne vi har minst samlad kompetens i. Själv har jag ju bara 30hp i geografi mot 60hp i historia och 75hp i religion. Klart att man är mer insatt i de ämnen som man har mer utbildning i.

Men hur löser man det problemet?

Tyvärr kan man ju inte läsa lärarlyftet om man har examen, men jag skulle gärna läsa mer geografi för att bli bättre på att undervisa i det ämnet. Kanske ska man satsa på att utveckla ett SO-ämne varje termin genom fortbildning och studiebesök etc.? Jag tror att det finns ett behov av det i alla fall.
Janne Ekström 16 april 2013





Inga kommentarer: