torsdag 29 mars 2012

PROV

Sitter provvakt åt en kollega som är sjuk.

Funderar...
Hur kommer det sig att man går till ett prov utan penna och utan sudd?
Och ja, är verkligen prov "the way"? Svar nej... det tror jag inte (som sagt...). Snuttifiering blir min känsla. De plockar fraser ur läroboken som sedan kopieras in i provets mall. Insikten och djupet missar de och förståelsen för helheten blir dessvärre inte den förväntade.

Exempelvis reduceras begreppet demokrati lätt till att handla om ett lands styre, inget annat. För mig är demokrati en grundvärdering, ett sätt att förhålla sig till sig själv och till omgivningen. Hur man utövar makt är en av de demokratiska pusselbitarna, medbestämmande, rösträtt, jämställdhet, rättvisa, solidaritet, respekt för medmänniskor och människosyn är några andra. Om eleverna inte förstår innebörden av demokrati i ett vidare perspektiv är det risk att de inte ser nyttan av att kämpa för och upprätthålla den demokratiska idén.

Fast med 30 elever är det svårt att hinna med samtal, intervjuer och annat för att ta reda på kunskaper och ge möjligheter att redovisa insikt och förståelse. Kanske borde Björklund fokusera mer på den biten än på alla tester och all dokumentation... Att mäta, mäta, testa, testa ger inte mer insikt och fisken blir inte tyngre med två vågar istället för en...

3 kommentarer:

Lollo sa...

Hej Janne!
Nu är jag äntligen här igen. Long time no see. Jag håller med dig i ovanstående. Men du minns vi sa att prov kan ju vara så mycket olika? Man kan ju ge ett prov med andra typer av frågor som testar precis just det Du är ute efter.

Janne sa...

Jo sant. Jag föredrar samtalet och dialogen som möjlighet att se vad de tänker/kan. Jag arbetar med matte en del numera och då ser man förståelsen när man samtalar om problemlösningen. Jag har fördelen att få arbeta i små grupper med stöd-matte för de som ännu inte nått målen. Då hinner man samtala med alla och sitta still tillsammans med dem och hjälpa så länge det behövs. Snacka om lyx... tragiskt att det sker så sällan, eller hur?

Lollo sa...

Det var riktigt lyxigt må jag säga. Så skulle det alltid vara, jag lovar att fler elever skulle klara sig då!

Glad påsk!