Fick ett klipp från en kollega som verkligen ifrågasätter våra "moderna" idéer om skola och utbildning.
Är samarbete fusk? Är löpande bandet-skolor byggda på industrialiseringens idévärld eller ålder som urvalsmetod, ämnesindelning osv. verkligen att föredra? Svar nej!
Att samarbeta är inte fusk, att bara söka ETT svar är inte kreativt eller skapande. Det är förmågan att tänka utanför ramarna som är kreativt, som ger oss framtidsmöjligheter.
Att skilja mellan akademiska och praktiska förmågor är inte vägen framåt - nej det handlar om att utveckla HELA människan, skapa underlag för kreativt tänkande, samarbete, frågor, uppfinningsrikedom, konst och upplevelser istället för rätta svar och tråkig, ointressant kunskap för forntiden...
Gör om gör rätt ;-)
SE KLIPPET!
2 år sedan
1 kommentar:
Jag tror, efter att ha sett diverse klipp med bästa herr Robinson, att man bör se det många gånger och bara lyssna på små korta snuttar i taget. Annars missar man en hel del.
Det jag fastnar vid är just löpande band principen, och framförallt tanken på årsmodeller som skolans bästa förslag på hur vi ska gruppera elever.
Jämför det med den nya Skollagen som istället för att avskaffa den nioåriga skolplikten (alltså att elever som lägger två år på ... säg årskurs tre inte behöver gå årskurs nio) till förmån för tidsobestämda lärandemål skrev man in möjligheten att förlänga skolplikten med ett år.
Skicka en kommentar