måndag 3 januari 2011

Angående kritik

Jag har i ett inlägg från november fått mina fiskar varma angående kritik jag skrivit om verksamheten och dess ledning/organisation. Idag på aktuellt snackade man om konsekvenser av kritik om arbetsplatsen, lojalitet och sånt efter att en man på volvo kallat arbetsplatsen för "dårhus" och sedan fått sparken tillsammans med två som uttalat sig på på hans facebook-sida...
Brit Stakston, kommunikationskonsult uttalade sig och sa bland annat ungefär så här: "kritik kan vara början till utveckling"..

Tack!
Precis så anser jag att man ska se saklig kritik som finns och kommer fram i verksamheten. En möjlighet till utveckling alltså...

"Om alla tänker lika, tänker ingen särskilt mycket"...(okänd)

3 kommentarer:

Anonym sa...

hm. I det inlägget så klagade du dock bara på ATT det sköttes dåligt, om jag inte miss-minns så skrev du inget om VAD som sköttes dåligt eller vad som behöver utvecklas vad gäller just det ämnet. Visst ska man tänka nytt och ge förslag för att förbättra, ja det är en sak. Att endast vara kritisk och inte vilja samarbeta helhjärtat, det är en annan.

Anonym sa...

Och sen undrar jag hur du på något sätt kan tycka att ett bra sätt att ge kritik för att utveckla din arbetsplats är på en blogg som antagligen ingen av dina chefer kommer att se i alla fall. Detta får BARA din arbetsplats att se dålig ut och detta gör ingen som helst nytta på din arbetsplats ändå. Gå och säg detta till din eller dina chefer och du har kommit någonstanns. Kritisera och ge förslag på utvecklingsmetoder och du kan ha NÅGOT att komma med, för det har du inte just nu. Och sen handlar det självklart om det här med hur mycket man faktiskt bryr sig om sin arbetsplats, hjälper man varandra som ett lag, eller ser man bara till sig själv? För mig är det ganska lätt att se vart du står i den här situationen. Därför tycker jag att det var fel av både dig och dessa volvo-arbetare att gå ut med dessa helt onödiga ord istället för att ta detta med sin chef för att ha en möjlighet att skapa en förbättring. För vart tror du egentligen att ditt blogginlägg skulle leda? Förstår du vad jag menar?

Janne sa...

hmm... Självklart framförs kritiken om verksamheten och jag står för det jag skriver.
Jag arbetar aktivt på min arbetsplats för att förbättra och utveckla så kommentaren: "Visst ska man tänka nytt och ge förslag för att förbättra, ja det är en sak. Att endast vara kritisk och inte vilja samarbeta helhjärtat, det är en annan" känner jag mig främmande inför.
Självklart så stannar det inte, men bloggen är ett sätt att skapa resonemang om svårigheter som flera skolor, lärare och verksamheter stöter på.
Dessutom läser flera av kollegorna (så även vissa skolledare) det jag skriver. Jag har dessutom skrivit brev till både min rektor och till förvaltningsledningen om problematiken det senaste året och både debattartiklar och insändare tidigare år. Tyvärr fick inte debattartiklarna samma effekt som bloggen, konstigt nog...
Bloggen har nog en bra effekt eftersom det nu blivit samtal på arbetsplatsen om det jag skrivit, kanske mer än tidigare.