fredag 23 april 2010

fredagstankar

Idag arbetade vi med våldtäkten i Bjästa. Vi så Uppdrag Granskning och sedan var det diskussioner. Livliga och intressanta.
Prästen och hela vuxenvärlden fick sig kraftig kritik av mina elever.
"Hur kan man säga så?", "Varför är inte vuxna förebilder?"

Mer än en timmes samtal och sedan loggboksskrivning på det.

Vi hade besök från lärarförbundets tidning Alfa som ska skriva lite undervisning i sex och samlevnad, ämnesintegration osv. Passade på att slå ett slag för flumpedagogiken :-)

Men visst är det konstigt att inte sex och samlevnad är en kärnämne på lärarutbildningen!!!!
Varför bara No-lärare?

Det är ett arbete som ska utföras ämnesintegrerat och ansvaret vilar på ledningen, men blir det nåt av det då? Allt för ofta är svaret NEJ! Som vanligt står det och faller med "eldsjälar"...

För mig handlar väldigt mycket av det jag väljer att göra omskrivningen i läroplanen om att "lära eleverna navigera i en komplex omvärld". Där ligger så himla mycket. Ja, och demokratisk fostran, humanistiska principer och allas lika värde. Det är bara att köra på... :-)

There's no end to the possibilities!

Nästa vecka ska jag vara konstnär... vi har temavecka och jag är i en grupp som ska "pimpa skolan" med färg och andra roliga illustrationer. Ska bli kul. Som vanligt ont om tid att förbereda arbetet, men det kommer att bli bra (i vår grupp tror jag iaf).

Özz Nöijen kommer att inleda - välkommen Özz...




1 kommentar:

Anna Kaya sa...

Det kan bli så intressanta och givande diskussioner när man talar om sådant som är laddat och känsligt.

Det här med sex och samlevnad har jag också funderat mycket på varför det inte ingår för alla. Speciellt i de elevgrupper jag arbetar i så är det oerhört viktigt. Många av mina nyanlända elever har absolut ingen som helst aning om hur barn blir till eller vad sex är. Vi pratar om det ganska ofta men det gör nog inte alla lärare.

Lycka till med nästa veckas tema!