Förra veckan avslutade vi ett arbete i svenska och So som handlade om att eleverna skulle debattera inför publik. Önskemålet om uppgiften kom från eleverna och tillsammans tog vi fram tre ämnen som skulle debatteras.
Fildelning var först ut och det var en ganska bra debatt. Andra debatten handlade om rätten till fri abort och det blev en minst sagt intensiv debatt - adoption, preventivmedel och mänskliga rättigheter i olika perspektiv. Livlig debatt med många argument. Torsdagens avslutande debatt blev den hetaste på podiet tror jag. Då debatterades dödstraffets vara eller inte vara. Människovärde, rättigheter, vård, straff och samhällsnytta var frågor som kom upp.
Det var en kul uppgift och själva redovisningsformen var kreativ. Jag tror att alla medverkande, även publiken, lärde sig mycket. Den intensiva debatten om aborter skapar utrymme att ta upp frågan igen, så nästa arbetsområde lär nog bli sex och samlevnad. Naturligtvis med fokus på relationer, känslor, fördomar mm. Att t ex inte ta upp det som hände i Bjästa vore fel. Jag har letat efter sammanhang att fördjupa den diskussionen med eleverna.
2 år sedan
2 kommentarer:
Hej Magister.Janne!
"Magister Felix" här.
Jag hamnade i att hålla en lektion om Bjästa med nior. Kolla gärna vad som hände. Kanske får du några idéer om hur du kan göra - eller inte göra.
http://felixstrom.wordpress.com/2010/04/20/nagot-ar-knas-del-4/
Vi hade en riktigt bra lektion med ett ordentligt levande samtal i de smågrupper som klassen var indelad i. De kom in på vuxenvärldens ansvar, heder och könsroller. Porrens påverkan på killens syn på sexualitet tog några av killarna upp. Strålande lektion (190 minuter använde vi nog...). Uppdrag gransknings program om Bjästa är äckligt bra...Ingen var oberörd.
Vi hade en reporter från lärarförbundets tidning ALfa med en fotograf som gäster. Det blir ett reportage om arbetsområdet och lektionen i deras specialnummer om sex och samlevnad..
Skicka en kommentar