söndag 1 november 2009

Hårda pojkar...?

I går var jag på konsert i Örebro med det svenska bandet Mustasch. Det var en ganska kul, lite ovanlig upplevelse. Aldrig har väl svart t-shirt och jeans varit så rätt :-) men jag avvek från mängden i min totala avsaknad av tatueringar och piercing... Ganska cool känsla när man känner jeansen dallra i takt med bastrumman. Tur man hade proppar i öronen (vilket en hel del av publiken hade).
Kanske lite grabbigt om man ska vara ärlig och mellansnacket som mest handlade om bakfylla och supa med ett och annat "knu**a" inkrystat. Men allt möttes av jubel ändå, lite pubertalt kan tyckas. Men det var ganska hög medelålder faktiskt. Många övervintrade rockers som krupit ut ur garderoben och klämt ner lilla rumpan i ett par tighta jeans och letat fram den svarta lagom slitna t-shirten med rock-logos på. Ett par bärs innan och ytterligare några i baren. Yngre rockers med tatueringar som Dregen och nitar. Fast stämningen var hög och folk hade kul.

Hur var det då?
Jo, ett djävla drag och ett underbart tempo. Trummisen satt som på en piedestal i mitten och bakom honom en stor videoskärm med bildspel som kompade musiken rätt bra. Sångaren har massor av energi och lite glimten i ögat. Han kan verkligen sjunga (eller vråla) bra. Eftersom jag knappt lyssnat på dem innan så var det en positiv överaskning, det var skitbra måste jag medge. Trummisen var en av de stora behållningarna av det hela, han fick verkligen publiken att uppleva takten... i hela kroppen. Ska nog lyssna lite på deras CD i fortsättningen...

5 kommentarer:

Christer sa...

Kul, det tycker jag att du ska göra! (Jag gillar plattan Ratsafari bäst.)
Jag såg dem live för...5-6 år sedan och skulle gärna se dem igen.

Janne sa...

men dottern uppskattade inte pappans musikval nu på morgonen...

Christer sa...

"Ur led är tiden" när barnen tycker att föräldrarnas musik är för hård! Vad ska det bli av de stackarna!? ;-)

Viktor, fd 9F sa...

Bra val, Janne. Ett av Sveriges bästa live-band, helt klart.

Om du ska köpa några album så börja bakifrån, det är där de bästa albumen finns!

Janne sa...

Tänk Viktor, samma musik som lärarna i Mp3:n... På min tid som elev tror jag det hade varit omöjligt. Jag trodde iaf att de gamla stötarna (de var nog mellan 30 och 45) lyssnade på klassiskt, jazz, dansband eller country om de ens hade ett liv. :-)