onsdag 8 april 2009

Lönesamtal och stolt flumpedagog

Jaha, då var lönen satt då. Inte för att jag är direkt missnöjd med utfallet, inte i förhållande till vad som delas ut, men i förhållande till andra yrken eller lärare i andra länder då blir det lite annat... Men det var inte rikedom som lockade in mig i skolan.
En sak som dock stör mig när man talar om löner och framförallt om individuella löner och som jag inte kan se logiken i, är argumentet att "X har jobbat i Stockholm, därför ligger X så pass högt i lön!".
Jaha, OCH? Jämför det med Y som har jobbat i t ex Grums och söker sig till Eskilstuna, skulle det i så fall leda till en lägre lön eftersom lönerna är lägre där?
Eller om Z är en lärare från Turkiet som får jobb här, skulle Z bara erbjudas 1100 Euro (vilket är en rimlig lön i Turkiet) eftersom han hade lägre lön förut?

Att lönerna i Stockholm är högre beror ju på att kostnadsläget och konkurrensen är högre där, det följer väl ändå inte med till Eskilstuna? Om jag skulle välja att t ex söka jobb i Kramfors, inte skulle jag förvänta mig en lön baserad på kostnadsläget i Eskilstuna, utan skulle få ta det man erbjöd utifrån deras kostnadsläge och löneläge. T ex så kan jag bo mycket billigare och en lägre lön kanske räcker längre, så även om man köper hus i Eskilstuna jämfört med att köpa det i Lidingö.
Själv flyttade jag 1998 från en låglönekommun (Sundsvall) till en med lite högre löner, (Eskilstuna) men inte blev jag missgynnad av det...tvärtom steg lönen med mer än 1500 spänn eftersom det var ett högre löneläge här.
Så...logiken haltar eller?
Jag är medveten om att det på lång sikt gynnar mig eftersom det (förhoppningsvis) hjälper till att pressa upp min egen lön. Men ändå stör det mig lite... i alla fall som princip!

För övrigt var det ett kort program från UR på P2 och P3 igår och idag. Det handlade om vår skola, vårt arbetslag och vårt arbete med musikalen Crossroads, men även arbetet med internationella frågor, tema och barnkonventionen och utmaningen som ledde till insamlingen av nästan 20 000 i höstas. Vi diskuterade bland annat betygssättning av tema och projekt. Det har jag tidigare skrivit om; att om att allt kanske inte ska betygssättas men ska värdesättas desto oftare. I programmet så kunde jag inte låta blir att flika in: "Om det vi sysslar med är flum, då är jag stolt flumpedagogog". Det står jag för...!
Programmet går att lyssna på via webben :
http://www.ur.se/ur.se/templates/MediaPage.aspx?id=16354&uri=http://www.ur.se/id/150368&cmd=viewseriesdetails&content=center

Ha det...och glad påsk!/Janne

2 kommentarer:

(en annan) Janne sa...

"...då är jag stolt flumpedagog."

Underbart! Vilket citat!

Janne sa...

Jag har inte kommit på det själv, men jag har valt att använda det så ofta som möjligt för att "den lilla streberaktiga ordningsmannen som är skolminister" ska få motstånd och mothugg för sin gamla skolsyn med utantillkunskaper och diciplin som ledord. Mer flum, fler samtal, mer tanke, färre prov, mer relationer och mer Vygostsky-pedagogik åt eleverna! :-)