torsdag 5 februari 2009

Värdera mer och inte bedöma allt

Idag har jag blivit intervjuad av UR för ett program om kreativitet. Flera av våra elever blir också intervjuade. De som varit med på resorna med musikalen, de som är med i Plans ungdomsråd mfl. Det är kul att det kreativa arbete som arbetslaget bedriver uppskattas och uppmärksammas. Vi har ju många olika kreativa projekt på gång i arbetslaget, både stora som Comenius-projektet med musikalen eller teknikprofilen, men även små som när vi ämnesintegrerar och testar nya vägar att nå målen med tematiskt arbete i På liv och död, Krig och fred, Ballongresan, Movie Maker-redovisningar osv.
Men... hur ska du kunna bedöma och mäta effekterna eller kunskaperna efter projektet då? Var en fråga jag fick...
Då funderade jag:
Måste allt betygssättas?
Kan man inte värdesätta betydelsen av upplevelsen, utvecklingen istället?
Kan man betygssätta en elevs utveckling från "strulig" före projektet till en som mår bra och fungerar i skolan efteråt, en elev som vunnit både kamrater och självförtroende?
Nej, men det kommer man att få göra indirekt när elevens "nya jag" börjar att prestera och fungera i skolan på ett annat sätt.
Plötsligt når eleven de mål som förut varit långt borta.
Att betygssätta allt ter sig i mina ögon absurt!
Därför måste man som lärare värdera betydelsen av utveckling och upplevelser snarare än att sitta med en matris och sätta betyg på allt! Man kan inte mäta allt och om vi fokuserar på att mäta så blir det som att rabbla Katekesen i folkskolan för hundra år sedan åter igen...
Om det är den skolan som är alternativet så vill jag hellre fortsätta som flumpedagog, annars kan jag lika gärna börja köra lastbil igen...Tänk på det en stund, Björklund!
Ha det/ Janne

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var i förra veckan på en workshop i Nederländerna arrangerad av eTwinning. Temat för denna workshop var "Crativity and innovation". Jag tror att vi har alldeles för lite av detta i den svenska skolan. Det ska vara så formellt och mätbart. Om våra ungdomar ska bli kreativa samhällsmedborgare måste också skolan genomsyras av detta. Och hur betygsätter man kreativitet???

Janne sa...

Vad ska vi bedöma?
Senast idag diskuterae jag med en kollega angående strävansmål och uppnåendemål. Vad är mest värt?
Såg på rapparen Petter på Tv (ur)igår om dyslexi. Han menade att skolan är för smal, vilket stämmer. Vilka förmågor utöver matematiskt-logiska kunskaper och läsning värderas EGENTLIGEN?
Som sagt: hur betygssätter man kreativitet (eller utveckling)?