söndag 16 februari 2014

Kloka ord från Glenn

Tack Glenn Hysén. Jag kan inte säga det bättre själv! Måste bara citera slutet på krönikan:

"Jag har försökt att banka in i huvudet på mina fem barn att var dig själv och försök inte vara märkvärdig och racka ner på andra. Bete dig mot kungen som du beter dig mot en uteliggare. Alla är lika värda. Och det går inte att skylla på skolan och lärarna och lägga ansvaret på dem. Lärarna sitter med bakbundna händer. De får inte göra ett skit.
Min exfru Helena har jobbat på en skola. Då var det en liten kille som störde lektionen och hon sa till honom att "nu får du lugna ner dig gubben, du stör lektionen". Då säger han "sug kuk kärringjävel". Sen när man ringer föräldrarna så säger de att så skulle aldrig min lille söte son säga.
Det är föräldrarna som måste börja ta ansvar och de måste börja prata med sina barn.
I dag ska alla ha allting. De ska ha båtar och en massa fräcka grejer och det kostar ju pengar och då måste man jobba. Då är det ingen som bryr sig om ungen. Det är en nyckel runt halsen och sen får ungen göra vad fan han vill. Det är ingen som har koll, ingen som bryr sig och det finns inga regler. Jag tror att det handlar om att folk knappt pratar med varandra längre. Föräldrarna hinner inte prata med sina egna barn. Man skickar ett sms "hur är läget" och får tillbaka "det är jättebra, love you". Men man pratar inte och man lyssnar inte.

Man måste lära sig att lyssna på sina ungar, inte bara tjôta själv. Jag är jävligt bra på att tjôta, men jag har lärt mig att lyssna. Säg så här till dina ungar: Så här gör du inte. Det här är rätt och det här är fel."

Det är ju det som allt handlar om…Att vara föräldrar åt sina barn. Det är mindre jobb att uppfostra från start, än att lära om när de är 15! Det är dags att vi sätter fingret på föräldraansvar…att sluta förvänta sig att samhället, skolan eller soc ska ta ditt ansvar som förälder. Du ska, om du nu lyckats att bli mamma eller pappa, förse ungen med goda förutsättningar att hantera sin omvärld, i motgång och i medgång.

Du ska se till att ditt barn respekterar andra och inte, under några omständigheter, anser det vara ok att kränka andra på grund av handikapp, ursprung, kön eller liknande. Du ska se till att ditt barn ser värdet i att säga tack, varsågod och ursäkta! Du ska lära ditt barn att visa hänsyn, hjälpa den som behöver hjälp och du ska belöna, samtidigt som det måste finnas konsekvenser då barnet gör fel. Med konsekvenser menar jag INTE stryk eller liknande. Jag har verkligen svårt att se hur man kan fortsätta betala dator, julklappar, telefon och spännande semesterresor för ett barn som inte sköter sig i skolan eller som inte gör sitt bästa, eller ens försöker. DU ska ge ditt barn TID, inte pengar, UPPMÄRKSAMHET inte prylar och det är ok att säga NEJ och att ställa krav….Tycker jag i alla fall!

Källa:http://www.expressen.se/gt/kronikorer/glenn-hysen/foraldrar-maste-prata-om-ratt-och-fel/
Läs hela krönikan!

lördag 15 februari 2014

Sportlovet är här som...

…en befrielse. 

Efter en rolig, men ganska jobbig vecka är det liksom läge att vara ledig en vecka. Vi har gjort en rejäl nystart och tagit tillbaka taktpinnen, kan man säga. Så många elever som fortfarande använder datorn utifrån begreppet "lust" inte "plikt" och därför mest tramsar omkring på nätet istället för att prestera. Alltså, inga datorer alls ett tag nu. Noll och intet faktiskt. Samma sak med mobiltelefoner och ytterskor, jackor, godis mm. Eleverna har sakta börjat revoltera och strunta i reglerna. Man gör som man vill och bara det man vill. Sen ska man försöka bedöma kunskaper som inte finns… Dött lopp… Men som sagt, gör om gör rätt. Vad kan vi ändra på? Hur ska vi göra? Vad fungerar? Utifrån de tankarna tänkte vi om och gjorde lite annorlunda, med gott resultat.

Men nu blev det skillnad. En återgång till den värld de känner igen. Papper och penna, ordning och reda. Visst det var jobbigt att tjata om skor, telefoner mm, men det gav resultat och redan efter två dagar så var det bättre. Den kreativa miljön i dramasalen under veckan där de arbetat i mindre grupper med klart mycket mer konkreta uppgifter och utan att distraheras av internet, den var härlig. 

Jag ansvarar tillsammans med en kollega för Min resa, geografi-delen. Eleverna har arbetat med kartboken, hur man använder kartbok för att söka fakta, teori om Brasilien, odlingszoner mm. Sen passade jag för första gången på att använda gapminder.org med gott resultat. Bra att kunna visa sambandet mellan spädbarnsdödlighet och utbildning, eller inkomst. Mellan landets ekonomi och livslängd. Klara och tydliga grafer som även sjuorna förstod.  Worth doing!

Eleverna fick under onsdagens work shop tre timmar på sig att färdigställa en presentation av en land i Sydamerika enligt en tydlig instruktion. På torsdagen diskuterade vi med gapminders hjälp orsak och verkan sen på fredagen fick de använda "sitt" land och sedan analysera geografiska fakta i en jämförelse med Sverige. Självklart gick vi igenom och försökte förklara begrepp. Vad är BNP per capita är ju en bra fråga

Veckan avslutades med kartprov. Man ska kunna världsdelarna, ekvatorn, nollmeridianen, längd- och breddgrader och Sydamerikas länder, tycker jag. 

Analysuppgiften hade den här strukturen:
Arbeta i gruppen med två av nedanstående analys-uppgifter. Samtala och lös uppgiften. Skriv sedan din egen reflektion om vad ni kommit fram till. Gör dina egna tolkningar.  
Befolkning
  • Vi har 23 invånare/km2
  • Invånarantalet ökar med 0,7%/år.
  • Kvinnor föder i snitt 2 barn.
  • Sverige är förväntad livslängd för män 80 år och för kvinnor är det 84 år. 
  • Spädbarnsdödligheten i Sverige är omkring 2 barn per 1000 födslar. (2/1000)
Utbildning och ekonomi
  • I Sverige börjar 99,3% av barnen i grundskolan.
  • 99,0% av befolkningen är läskunniga.
  • I Sverige har vi 123 mobiltelefonabonnemang/100inv.
  • 91% av befolkningen har tillgång till Internet. 
  • Vår BNP per Capita är 54 476 USD (Samlade värdet av allt som produceras under ett år utslaget per invånare). 
  • Vår inflation är omkring 2%/år (priserna stiger med 2%/år).
Sjukvård och hälsa
  • I Sverige lägger vi ut närmare 4500 USD (dollar) per person och år på sjukvård. 
  • I Sverige är spädbarnsdödligheten 2 barn/1000 födslar.
  • Andelen som har tillgång till rent vatten är 100%. 
Uppgift: 

Jämför det med ert land.
Vilka skillnader kan ni hitta?
Vad kan vara förklaringen till att det finns skillnader?
Vad får skillnaderna för konsekvenser?


Det var kul att se hur de testade sin analytiska förmåga och diskuterade olika konsekvenser av och orsaker till skillnaderna. Ibland fanns inga skillnader mellan länder på vissa punkter, men ändå fattig-rik. Det gav också en del nya frågor. Som t ex hur kan antalet internetanvändare vara ett tydligt tecken på ekonomin i landet, medan antalet mobiltelefoner inte är det? 

Nästa temavecka är det sexornas tur att ta sig an Europa med ungefär samma upplägg.