lördag 29 oktober 2011

En terrormakt - helt klart!

Situationen i Jerusalem, Gaza, Västbanken eller var man nu sätter ner fingret i den Palestinska myllan visar fortfarande att Israel är en terrormakt.

I tidningen Folket läste jag en mycket bra debattartikel idag angående att man byter en israel mot tusen palestinier. Självklart är det så, det är ju Israel som fängslar palestinier, inte tvärt om. Läs hela debattinlägget!

När jag tänker på att israeler medvetet saboterar dricksvatten, stjäl odlingsmark, hus och lägenheter, sågar ner olivträd eller hur israelsiska barn kallar palestinska barn för hundar och dessutom kastar sten på dem, när vägspärrar omöjliggör alla former av normalt liv för de som råkar bo på fel sida av en israelisk vägspärr eller mur (på Palestinsk mark) med argumentet att man fick marken av Gud för 3000 år sedan - då blir jag mer än förbannad. Den judiska staten Israel avpersonifierar och trakasserar palestinier på nästan samma sätt som nazisterna gjorde med judarna i Warszawa... Man häpnar. Med den historien borde man vara mer ödmjuk.

Synd att ingen lyssnar på de israeler som faktiskt inte stödjer förstryck och ockupationer...

fredag 28 oktober 2011

Politikerbesök

I tisdags hade vi 'storfrämmande' av politiker i nämnden. Bra att de kommer ut och lyssnar, men förvånande att de blir förvånade över läget i skolan. Alla de talade med redovisade samma bild, nämligen att vi är för få och att tiden inte räcker till. Stress och trötthet är vanligt osv.

Vi tog även upp att underhåll av lokaler och andra viktiga investeringar saknas. Skolan har t ex ingen återvinningsstation trots mängder av påstötningar och artiklar i lokaltidningarna. Skolan verkar inte så viktig i Kommunfastigheters ögon. Som jag skrivit tidigare: utan en fungerande och bra miljö så är det svårt att få det andra att fungera. De fysiska förhållandena är viktiga för en god pedagogisk miljö.

Vi la fram kritiken att man först sparar 80 miljoner på verksamheten och sedan 'tillför' 8 för att höja betygssnittet. Det känns lite som 'att ge kryckor till en medvetet stympad'...

Kritiken var även tydlig inför hur hela sammanslagningen gått till. Man kan inte som högsta chef stå och lova guld och gröna skogar om man inte sedan vågar ta ansvar för det som inte gått som man lovat. T ex så var snacket att vi skulle bli fler i och med sammanslagningen, alltså skulle det bli fler pedagoger, men resultatet var tvärt om. Löftena var bara ett sätt att tysta och lugna kritiken. Konstigt att politikerna inte följt upp tidigare, samtidigt som det är väldigt bra att de gör det nu. Hoppas bara att det leder till en förändring av förutsättningarna nu.

Naturligtvis lyftes det fram positiva saker, som stämningen i arbetslaget, möjligheten till internationella projekt, viljan till utveckling osv. Även hur bra personalen arbetat med att mötas i nya arbetslag.

Vecka 44 ska vi, trots att det inte är vårt jobb egentligen, måla om och göra snyggt. Det borde renoveras av fastighetsägaren, men vi vill inte stå i skiten längre så nu målar vi själva. Jag var på färghandeln och köpte allt vi behövde. Det kommer att göra skillnad.

Vi har pratat en del om att 'rycka upp oss' och vi börjar på flera håll. Dels med en extra resurs (jag) och dels med lokalerna. En god lärandemiljö kommer att vara grunden för en förändring. När eleverna exempelvis kliver in i det grupprum som vi målat i en varm färg, ställt i ordning och där det är mysigt så blir det en helt annan stämning och arbetsro. Det är ju den stämning och känsla man vill ska råda i hela arbetslaget.

söndag 23 oktober 2011

söndagstankar

Jaha, helgen är snart slut, men det ska faktiskt bli kul att komma till jobbet måndag morgon. Stämningen i arbetslaget är mycket god, trots att alla verkar ganska slitna. Det saknas tid och energi för att göra en massa viktiga, men inte prioriterade saker. Som t ex att plocka i ordning bland böcker och grejer, fixa i klassrummen och på något sätt hålla den fysiska miljön i trim. Tråkigt nog så sker inte underhållet heller i den hastighet som man kunde hoppas. När det tar för lång tid för att få saker fixade och skåp står utan glasdörrar, bänkar är 'halta', lister saknas, klotter är kvar, gardiner hänger på 'tre kvart' osv. så blir det liksom hela tiden som att det bara blir värre, ja det känns lite skräpigt på något sätt. Det behöver vara snyggt för att det ska få vara snyggt... är det skräp så blir det skräp liksom.

Jag talade med en kollega som jag jobbade ihop med för 8-10 år sedan och som jag nu återförenats med. Hennes känsla är att man inte har tid eller energi till mycket av det som vi gjorde då (i forntiden). Vi fixade klassrum, målade, planerade teman, hade krukväxter och det fanns tid för att vara i korridoren, möta elever mm. Men så är det inte nu längre, tyvärr. All tid försvinner in i administration och allt detta domumenterande samtidigt som klasserna är ganska mycket större, gruppdelningarna är få och klimatet rent socialt faktiskt sämre precis som kunskapenivåerna hos eleverna. Det är helt enkelt så mycket mer att göra för att göra det dagliga jobbet att det lilla extra som att skapa en trevlig miljö hamnar på efterkälken. fast det är ett stort problem. Det börjar på något sätt alltid i den fysiska miljön. För att få resultat måste man först skapa trivsel i den fysiska miljön - tror jag i alla fall.

Man samtidigt, det är inte klokt när man hör hur lärare köper egna städmateriel och städar sina klassrum varje fredag för att det annars ser ut som fan när eleverna kommer. Faktiskt så hörde jag det av en kompis att en lärare i deras bekantskapskrets berättat just det. Hon köpte egna städmaterial!!!

Min kompis som arbetar statligt höll på att svimma. I hennes värld finns det INGEN som skulle göra en liknande sak. Att köpa arbetsmaterial eller utrustning för egna pengar, nä inte en chans! Man visst är det ett vanligt fenomen inom skolan? Vi handlar filmer eller böcker, såpa och trasor, pennor, papper, pärmar, skrivbordslampa (ja det har jag gjort eftersom det inte finns att tillgå). Vi måste som kollektiv sluta med sånt.

Om det inte finns pengar, nä då kan vi inte leverera. Så enkelt är det. Arbetsmaterial och liknande måste väl ändå finansieras av skolan, inte av enskilda lärare. Men hur många lärare kan säga att de INTE köpt arbetsmaterial för egna pengar. Jag har till och med hört om dem tröttnat och köpt egna datorer eftersom det alltid var kö till den enda som fanns i arbetsrummet... Suck vilket skämt!

fredag 21 oktober 2011

ÖPP blir Effekt

Spenderade dagen i Stockholm och deltog i en konferens eller vad man ska kalla det om ÖPP (Örebro preventionsprogram) som ska förändras och utvecklas under en ny flagg - EFFEKT. Inspirerande att ta del av senaste forskningen och resonemanget om hur bra eller hur effektivt det är att köra ÖPP/Effekt med tonåringar.

Visst är inte resultaten gällande alkoholvanor lika markanta i sina skillnader idag jämfört med första studien, men när man kört ÖPP och sett vad föräldramötet kan bidra med så tror jag på idén. Även om alkoholdebuten inte påverkas i den grad man kanske trott så är de positiva effekterna många. En viktig sak är att föräldrarna faktiskt går på ett möte för att möta varandra, inte bara lyssna på min tråkiga information (som de kan läsa på hemsidan). Vi behöver verkligen fundera på HUR och VARFÖR vi har föräldramöten. Måste det vara så trist att pappor och mammor somnar? ;-)

tisdag 18 oktober 2011

Äntligen...;-)

Efter två dagar på jobbet, nygamla jobbet är läget gott. Trivs riktigt bra. Hittat tillbaka till en arbetsglädje faktiskt, redan.

Det finns en hel del att göra för att skapa bättre förutsättningar för elever och lärare. Att vara resurs är kul och vid sidan av det har jag tagit på mig att, utöver lektioner, sköta om lokalerna lite och vara i korridoren med eleverna. Just att vara i korridoren är en av lösningarna på problemen som skolan står inför. Närvaro, ögon och möjlighet att knyta kontakt med lärare utanför klassrummet. Redan finns det de som söker kontakt och som man säkert får mer att göra med framöver.

Det är skönt att vara tillbaka bland eleverna, relationen med dem är som vanligt stimulerande samtidigt som jag känner att energiförrådet och tålamodet är klart mer fyllt nu än förra hösten efter sjukskrivning och vantrivsel. Att vara bland kollegor där man garvar ihop och där man känner sig behövd, uppskattad och eftertraktad - det är skönt.

Det tråkiga, men utmanande, är att ta tag i den tendens på skolan och som handlar om ökat klotter och 'tråkiga' eller negativa attityder som skapat ett lite hårdare klimat bland eleverna. Men jag tror verkligen att det är möjligt att vända trenden, att faktiskt skapa den skola som eleverna och lärarna förtjänar - även om skolan i höst haft mindre pengar än någonsin att röra sig med. Heja kommunen, först dra ner så mycket så att alla går på knäna, sen komma och lägga fram ett riktat stöd för att höja betygssnittet i elfte timmen! Jo, tjena... vilken bragd...

Vi kan bättre! Börja med skolan så kommer det av sig själv... typ!

onsdag 12 oktober 2011

Kort comeback

Dagisviruset slår till för första gången.. Efter en veckas inskolning och en enda dag 'som vanligt' slog det till. Dunderförkylning på den lilla. Bara att stanna hemma. Så det blev bara en dag till att börja med, men det var så himla skönt att vara tillbaka. Kul med kollegorna och att träffa elever igen. Får ta nya tag nästa vecka...

fredag 7 oktober 2011

End of the road...

...ja eller början på något nytt. På måndag ska jag återigen kliva in på jobbet i arbetslag C, mitt ursprungliga arbetslag. Även om det inte ser ut som sist eftersom det är andra elever och efter en ganska stor personalomsättning i och med sammanslagningen, är det inte lika som det varit. Fast det spelar ingen roll, det är som att komma hem ändå. Jag var förbi i veckan med äppelkaka och 'firade'.

Lilla tjejen (14 månader) skolade jag in på dagis i veckan. Tre dagar med pappa sen var hon på egen hand. Och det har gått bra. Man blir fachinerad över hur anpassningsbara de är de där små. Ja och sen är ju vår förskola helt underbar...

Studierna går bra och det är ganska kul att skriva PM om religionssociologi, även om det är ganska knepigt ibland att förstå det man läser. Lättläst verkar inte vara en grundidé för de skribenter jag arbetar med just nu. Men innehållet är i stort intressant - det handlar om sekularisering i samband med moderna samhället, feminsm, genus-paradoxer och gamla sociologers visioner och tankar i nytt ljus mm. Kul att ta del av och få möjlighet att läsa kritiskt. Men det är som sagt ingen 'walk in the park' att kapa åt sig dessa 15hp. Samtidigt är det lärorikt att byta perspektiv och sida från lärare till elev ibland.