fredag 18 december 2009

Skolavslutning

Jaha, då kom tårarna igen.. för andra gången på en avslutning.
Klassen hade köpt gåvobrev via UNICEF till oss mentorer.
2 gåvor á 134 påsar med vätskteersättning till barn som verkligen behöver dem...
Jag blev rörd och kunde knappt hålla tårarna tillbaka.
"Det var bättre att vi gjorde lite nytta än att vi slängde ut pengar på blommor" tyckte klassen. Fast en liten julblomma fick vi också...

Vi avslutade terminen förra veckan med en muntlig presentation som handlade om fattigdom och rättvisa, kanske spelade det in lite... och vi hade ju arbetsdag för vårt fadderbarn tidigare i december (eleverna jobbade då in nästan 5000 kronor). Arbetet då kommer att bekosta våra måndsavgifter till PLAN, men vi ska väl hitta ett annat litet projekt att skänka några slantar till under våren. Eleverna får vara med och bestämma vem som ska få ta del av överskottet.

GOD JUL och KRAM/ JANNE

torsdag 17 december 2009

Wordle

Vi lekte wordle i skolan... Fick massor av uppslag. Man kan ju till och med göra prov i wordle...

Vi har pratat om svårigheten att förklara hur man t ex reflekterar eller analyserar. Men om man då ger eleverna exempel på meningar eller ord man kan använda så kanske det underlättar.
Var kan man göra det snyggare än i, just det, WORDLE....

Wordle: att analysera av janne Klicka för större bild!

Karma till alla/Janne

tisdag 15 december 2009

Kreativt och kul

Tänker skapa med ord... Testa: http://www.wordle.net/create


Wordle: skolan enligt janne Titel: skolan enligt mig...

Detta är kul och enkelt. Lekfullt med ord. Nyttigt faktiskt. Prova!/Janne

måndag 14 december 2009

Jaha, då var det klart då :-)

Satte betygen idag. Skönt att vara klar med det.
Som vanligt var det mer ångest innan än vad det egentligen var svårt. Man har trots allt ganska bra koll på eleverna, vilket verkade ofattbart när man började med detta yrke... Hur f-n ska man klara av att ha 90-140 elever i huvudet (med hjälp av anteckningar naturligtvis, men ändå, man har ganska bra bild av var och ens förmåga)? Men det gick...

Måste det vara tråkigt för en del?
Har haft en "monolog" med elever i en av mina klasser idag...Jag var förbannad! Varför kan man inte fungera om det finns ett endaste mått av frihet i uppgifterna?
Vissa tar all "icke-styrd" tid som "lek och trams-tid".
Måste det vara en bänk, en elev, instuderingsuppgifter och en sträng magister-janne?
Jag vill inte det...
Man jag fick helt enkelt nog.
Nu blir det "utkörning" och instuderingsuppgifter istället för de som inte kan visa respekt för kamrater (och lärare) i klassrummet. I och för sig har det varit en av de "brilljanta" pedagogiska idéer som rekomenderats för att lösa problem med stökiga elever i stora grupper... "Kasta ut dem bara!" (Typ: Låt problemet försvinna...av sig självt... ) Fast jag vill inte slänga ut dem, kanske sätta i annat rum ett tag. Men vem ska ta hand om dem då? Jag får väl ha två grupper... Resurs?

Bra ide?
Nej, det är egentligen ingen bra lösning, men vad gör man om 29 vill lära sig och en eller två bara sabbar. Vem ska man satsa sin energi på?

"Alla elever får det stöd de behöver" - är inte det ett av målen i skolan?
Hallå skolverket, det funkar inte så!!!

Nu är det bra finalen kvar, sen kan man koppla av ett tag...

/Janne

söndag 6 december 2009

Söndag i december

Tiden flyger, har inte haft tid att skriva något på ett tag.

Drama-drömmar
Vi hade avslutning med föreställning för föräldrar med våra nior i På liv och död-arbetet. Det blev otroligt bra, kanske ett av de bättre hittills. Vi har gjort det fyra gånger nu med ungefär samma idé och mål. Niorna var mycket bra, trots att det var flera som "vägrade" i början och som "inte alls tänkte stå på scen", men det gjorde de med mycket bra resultat. Själv blir jag sugen på att ha mer drama, kanske sätta upp en teater som elevens val-arbete redan i vår. Det är kreativt och kul att arbeta med drama. MER SÅNT!
Jag vill att elevens val ska vara just eleverns val, en möjlighet att välja mellan olika tema eller fördjupningar. Det kan vara allt från extra matte eller vetenskap till drama eller media mm. T ex: varför får bara handbollsklasserna spela handboll, borde inte alla få testa?

Utveckling av kreativiteten
Vi var iväg med hela arbetslaget i torsdags och fredags för att försöka få arbetslaget på fötter igen. Det har varit en tung höst på flera sätt, men vi vill vända trenden. Intressant att snacka visioner och utveckling - det finns gott om idéer och en god vilja. Vi vill... Kanska måste man tänka som Barrack Obama: "Yes we can!..." Det kommer att bli bättre. "I belive!"

Rum för lärande var en annan viktig sak vi pratade om. Våra grå och trista klassrum utan glädje och kreativitet. Efter så här lång tid så är det slitet, skitigt och trist. Nåt måste göras. Hur skapar man en inspirerande miljö? Helt klart behövs ialla fall färg för att komma igång... Dödstrött på institutionsgrå-grön-vit...

Hur skapar man en trevligare miljö i skolan?
Ett steg är att få städat ordentligt varje dag... död åt dammråttorna! Det städas för dåligt i skolan -helt klart. Hur kan vi påverka det?

OK skola?
Personligen är jag inte nöjd med en ok skola, det ska vara BRA... /ha det!